Monilukutaitoa kirjastoissa : kansallisen lukutaitostrategian edistäminen Suomen yleisissä kirjastoissa
Matinlassi, Maisa (2025)
Matinlassi, Maisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917864
Tiivistelmä
Muuttuva maailma on muuttanut tapaa, jolla tekstejä tulkitaan, tuotetaan ja arvotetaan. Monilukutaito on tämän muutoksen mukana syntynyt käsite, ja Kansallinen lukutaitostrategia 2030 ohjeistus Suomessa tehtävälle monilukutaitotyölle. 
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten Kansallinen lukutaitostrategia 2030 ohjeistaa sekä miten Suomen yleiset kirjastot toimivat monilukutaidon edistämiseksi. Tutkimusta varten määritellään Kansallisen lukutaitostrategian tavoite ja suuntaviivat sekä miten monilukutaito liittyy kirjastokontekstiin. Yhtenä lukutaitotyötä tekevänä toimijana kirjastoilla on kirjastolain mukainen velvollisuus edistää monipuolista lukutaitoa.
Tutkimusta varten aihe rajattiin kriittisen lukutaidon edistämiseen Suomen yleisissä kirjastoissa ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Tutkimuskirjallisuutta ja lähdeaineistoa hyödynnettiin tutkimustulosten analysoinnissa.
Tutkimusaineiston perusteella voidaan päätellä, että monilukutaidon edistämisen eteen tehtävä työ on ajankohtaista. Kyselyn tulosten perusteella kirjastoissa toimitaan kriittisen lukutaidon, ja näin myös monilukutaidon edistämiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten Kansallinen lukutaitostrategia 2030 ohjeistaa sekä miten Suomen yleiset kirjastot toimivat monilukutaidon edistämiseksi. Tutkimusta varten määritellään Kansallisen lukutaitostrategian tavoite ja suuntaviivat sekä miten monilukutaito liittyy kirjastokontekstiin. Yhtenä lukutaitotyötä tekevänä toimijana kirjastoilla on kirjastolain mukainen velvollisuus edistää monipuolista lukutaitoa.
Tutkimusta varten aihe rajattiin kriittisen lukutaidon edistämiseen Suomen yleisissä kirjastoissa ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Tutkimuskirjallisuutta ja lähdeaineistoa hyödynnettiin tutkimustulosten analysoinnissa.
Tutkimusaineiston perusteella voidaan päätellä, että monilukutaidon edistämisen eteen tehtävä työ on ajankohtaista. Kyselyn tulosten perusteella kirjastoissa toimitaan kriittisen lukutaidon, ja näin myös monilukutaidon edistämiseksi.
