Impulsköp genom influerarmarknadsföring : en kvalitativ analys av CAIA Cosmetics på Instagram
From, Amanda (2025)
From, Amanda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917867
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov undersöker hur CAIA Cosmetics använder influerarmarknadsföring på Instagram för att påverka konsumenters benägenhet till impulsköp. Genom en kvalitativ innehållsanalys av 15 Instagram-inlägg från CAIA och samarbetande influerare identifieras olika marknadsföringsstrategier, såsom användning av färgpsykologi, storytelling, knapphet och social bekräftelse. Resultaten visar att CAIA skapar en känsla av exklusivitet och autenticitet genom visuellt tilltalande innehåll, strategisk produktpresentation och trovärdiga samarbeten med influerare. FOMO-effekter och personaliserad marknadsföring förstärker impulsköpen. Studien bidrar med insikter i hur känslomässigt laddad marknadsföring på sociala medier kan påverka konsumentbeteende, men begränsas av sitt fokus på ett företag och en plattform. Framtida forskning rekommenderas att inkludera fler branscher och plattformar för att validera resultaten.