Kanta-asiakasohjelman kehittäminen
Killström, Maija (2025)
Killström, Maija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917897
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka EF:n Ambassador-ohjelma voisi saavuttaa täyden potentiaalinsa Suomessa. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti siihen, kuinka uusia jäseniä voitaisiin houkutella mukaan, miten heidät saataisiin pysymään aktiivisina ohjelmassa ja ovatko palkinnot riittävän motivoivia pitkäjänteisen osallistumisen kannalta. Työn toimeksiantajana toimi EF Education Oy.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon vastasi yhteensä 113 EF Ambassador -ohjelman nykyistä jäsentä. Kyselyllä kerättiin tietoa muun muassa siitä, mikä motivoi osallistumaan ohjelmaan, mitkä palkinnot koettiin houkuttelevina ja mitkä tekijät voisivat lisätä sitoutumista. Lisäksi kartoitettiin myös vanhempien näkökulmaa Ambassador-toimintaan, sillä suurin osa kanta-asiakkaista on 16–18-vuotiaita nuoria.
Tulokset osoittivat, että Ambassador-ohjelmasta pidetään ja sen tarjoamat mahdollisuudet koetaan pääosin kiinnostavina. Suurimpana motivaattorina esiin nousivat matkapalkinnot, ja erityisesti kielimatkan ansaitseminen koettiin merkitykselliseksi tavoitteeksi. Tulokset viittasivat siihen, että ohjelmaa olisi mahdollista kehittää esimerkiksi palkintojen saavutettavuuden, tehtävien monipuolisuuden ja viestinnän selkeyden osalta. Vanhempien osallistumista voisi lisätä taloudellinen hyöty sekä mahdollisuus tukea oman lapsen pistekertymää.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että EF Ambassador -ohjelmalla on Suomessa paljon potentiaalia, ja sen kehittämiseen kannattaa panostaa. Jatkossa tutkimusta olisi mahdollista laajentaa myös sellaisiin nuoriin ja huoltajiin, jotka eivät vielä ole ohjelmassa mukana, mutta joilla voisi olla kiinnostusta osallistua tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon vastasi yhteensä 113 EF Ambassador -ohjelman nykyistä jäsentä. Kyselyllä kerättiin tietoa muun muassa siitä, mikä motivoi osallistumaan ohjelmaan, mitkä palkinnot koettiin houkuttelevina ja mitkä tekijät voisivat lisätä sitoutumista. Lisäksi kartoitettiin myös vanhempien näkökulmaa Ambassador-toimintaan, sillä suurin osa kanta-asiakkaista on 16–18-vuotiaita nuoria.
Tulokset osoittivat, että Ambassador-ohjelmasta pidetään ja sen tarjoamat mahdollisuudet koetaan pääosin kiinnostavina. Suurimpana motivaattorina esiin nousivat matkapalkinnot, ja erityisesti kielimatkan ansaitseminen koettiin merkitykselliseksi tavoitteeksi. Tulokset viittasivat siihen, että ohjelmaa olisi mahdollista kehittää esimerkiksi palkintojen saavutettavuuden, tehtävien monipuolisuuden ja viestinnän selkeyden osalta. Vanhempien osallistumista voisi lisätä taloudellinen hyöty sekä mahdollisuus tukea oman lapsen pistekertymää.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että EF Ambassador -ohjelmalla on Suomessa paljon potentiaalia, ja sen kehittämiseen kannattaa panostaa. Jatkossa tutkimusta olisi mahdollista laajentaa myös sellaisiin nuoriin ja huoltajiin, jotka eivät vielä ole ohjelmassa mukana, mutta joilla voisi olla kiinnostusta osallistua tulevaisuudessa.