Koulukiusaaminen peruskoulussa ja sen vaikutukset mielenterveyteen : kirjallisuuskatsaus
Lehtinen, Erica; Myllymäki, Alisa (2025)
Lehtinen, Erica
Myllymäki, Alisa
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817454
Tiivistelmä
Kouluissa ja vapaa-ajalla tapahtuva kiusaaminen on useiden lasten ja nuorten arkea, ja opettajilla sekä muilla aikuisilla on iso merkitys kiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja puuttumisessa. Mieliala koulukiusaamisen kohteeksi joutuneella oppilaalla on usein alavireinen, apea ja surullinen. Koulukiusaaminen voi näkyä esimerkiksi ahdistuneisuutena, unettomuutena, fyysisinä vammoina, koulumenestyksen laskuna tai sosiaalisten suhteiden menetyksenä. Tukemalla lasten ja nuorten hyvinvointia voidaan ehkäistä kiusaamiseen liittyviä ilmiöitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten koulukiusaaminen peruskoulussa vaikuttaa mielenterveyteen. Tavoitteena oli koota ja analysoida ajankohtaista tietoa, joka voi palvella koulupoliittisia päätöksiä ja parantaa oppilaiden hyvinvointia. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, ja tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen eli laadullisen tutkimuksen menetelmää, jossa kuvailtiin koulukiusaamisen vaikutuksia mielenterveyteen. Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia, jossa luettiin ja tutustuttiin aineistoon, minkä avulla saatiin aineistoista yleiskuva. Tiedonhaku tehtiin CINAHL-, Medic- ja PubMed- tietokannoissa sekä käytettiin manuaalista hakua. Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin kymmentä erilaista tutkimusta, joista viisi oli englanniksi. Sisällönanalyysiä käytettiin aineistoa analysoitaessa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että koulukiusaaminen vaikuttaa sosiaaliseen, psyykkiseen sekä fyysiseen hyvinvointiin ja näkyy myös koulukäynnin vaikeuksina. Tulokset osoittavat, että kiusaaminen haittaa nuoren kehitystä ja hyvinvointia ja aiheuttaa nuorilla pitkäaikaisia mielenterveyden häiriöitä sekä itsetuhoisia ja itsemurha-ajatuksia, sosiaalisista tilanteista vetäytymistä ja koulumenestyksen heikkenemistä. Tukemalla lasten ja nuorten hyvinvointia voidaan ehkäistä kiusaamiseen liittyviä ilmiöitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten koulukiusaaminen peruskoulussa vaikuttaa mielenterveyteen. Tavoitteena oli koota ja analysoida ajankohtaista tietoa, joka voi palvella koulupoliittisia päätöksiä ja parantaa oppilaiden hyvinvointia. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, ja tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen eli laadullisen tutkimuksen menetelmää, jossa kuvailtiin koulukiusaamisen vaikutuksia mielenterveyteen. Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia, jossa luettiin ja tutustuttiin aineistoon, minkä avulla saatiin aineistoista yleiskuva. Tiedonhaku tehtiin CINAHL-, Medic- ja PubMed- tietokannoissa sekä käytettiin manuaalista hakua. Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin kymmentä erilaista tutkimusta, joista viisi oli englanniksi. Sisällönanalyysiä käytettiin aineistoa analysoitaessa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että koulukiusaaminen vaikuttaa sosiaaliseen, psyykkiseen sekä fyysiseen hyvinvointiin ja näkyy myös koulukäynnin vaikeuksina. Tulokset osoittavat, että kiusaaminen haittaa nuoren kehitystä ja hyvinvointia ja aiheuttaa nuorilla pitkäaikaisia mielenterveyden häiriöitä sekä itsetuhoisia ja itsemurha-ajatuksia, sosiaalisista tilanteista vetäytymistä ja koulumenestyksen heikkenemistä. Tukemalla lasten ja nuorten hyvinvointia voidaan ehkäistä kiusaamiseen liittyviä ilmiöitä.