Asiointipalvelun saavutettavuus- ja käytettävyysarviointi : Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy
Salo, Kirsti (2025)
Salo, Kirsti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717100
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee sen toimeksiantajan, Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy:n, kehittämän asiointipalvelun saavutettavuutta ja käytettävyyttä systemaattisen arviointiprosessin kautta. Yrityksen kehittämä DIAS on Suomessa laajalti käyttöön otettu digitaalinen alusta, jonka kautta asunto- ja kiinteistökaupat voidaan toteuttaa sähköisesti. Arvioinnin tavoitteena on selvittää palvelun nykytila saavutettavuusstandardien ja käytettävyyden heuristiikkojen valossa sekä muodostaa kehitysehdotuksia, jotka edistävät digitaalisen yhdenvertaisuuden toteutumista ja parantavat käyttäjäkokemusta. Opinnäytetyön ajankohtaisuutta lisää Euroopan unionin esteettömyysdirektiivin soveltamisen alkaminen kesäkuussa 2025.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu WCAG 2.1- ja 2.2-ohjeistusten, Jakob Nielsenin käytettävyyden heuristiikkojen sekä saavutettavuuteen liittyvän kansallisen ja EU-lainsäädännön pohjalta. Empiirinen osa koostuu automatisoidusta ja manuaalisesta saavutettavuusarvioinnista sekä sitä tukevasta käytettävyysarvioinnista. Arvioinnissa hyödynnettiin muun muassa Lighthouse-, IBM Equal Access Checker- ja WAVE-työkaluja sekä asiantuntija-arvioinnin tueksi laadittuja tarkastuslistoja.
Arvioinnin tulokset osoittavat, että asiointipalvelu täyttää pääosin saavutettavuuden tekniset vaatimukset, mutta siinä tunnistettiin kehittämistarpeita erityisesti otsikkorakenteissa, kontrasteissa, kielituessa ja ruudunlukijayhteensopivuudessa. Opinnäytetyön lopputuloksena raportoidaan priorisoituja kehitystoimenpiteitä, joiden toteuttaminen tukee palvelun saavutettavuuden ja käytettävyyden parantamista ennen sääntelyn laajenemista.
Opinnäytetyö tuottaa käytännönläheistä tietoa saavutettavuuden ja käytettävyyden arviointimenetelmistä ja toimii lähtökohtana Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy:n digitaalisten palvelujen laadun kehittämiselle tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu WCAG 2.1- ja 2.2-ohjeistusten, Jakob Nielsenin käytettävyyden heuristiikkojen sekä saavutettavuuteen liittyvän kansallisen ja EU-lainsäädännön pohjalta. Empiirinen osa koostuu automatisoidusta ja manuaalisesta saavutettavuusarvioinnista sekä sitä tukevasta käytettävyysarvioinnista. Arvioinnissa hyödynnettiin muun muassa Lighthouse-, IBM Equal Access Checker- ja WAVE-työkaluja sekä asiantuntija-arvioinnin tueksi laadittuja tarkastuslistoja.
Arvioinnin tulokset osoittavat, että asiointipalvelu täyttää pääosin saavutettavuuden tekniset vaatimukset, mutta siinä tunnistettiin kehittämistarpeita erityisesti otsikkorakenteissa, kontrasteissa, kielituessa ja ruudunlukijayhteensopivuudessa. Opinnäytetyön lopputuloksena raportoidaan priorisoituja kehitystoimenpiteitä, joiden toteuttaminen tukee palvelun saavutettavuuden ja käytettävyyden parantamista ennen sääntelyn laajenemista.
Opinnäytetyö tuottaa käytännönläheistä tietoa saavutettavuuden ja käytettävyyden arviointimenetelmistä ja toimii lähtökohtana Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy:n digitaalisten palvelujen laadun kehittämiselle tulevaisuudessa.