Kahden opettajan opissa: yhteisopetus Suomen Lied-akatemian lied-mestarikursseilla
Pekonen, Iida (2025)
Pekonen, Iida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817243
Tiivistelmä
Instrumenttiopetus on toiminut aikojen saatossa monilla eri tavoilla, niin ryhmissä kuin yksilöopetuksenakin.
Useimmiten oppilaiden määrä on vaihteleva, mutta kasvavissa määrin myös opettajien määrä voi vaihdella.
Koulumaailmastakin tuttu yhteisopettajuus tai alanimeltään samanaikaisopettajuus tuo opetukseen
uusia näkökulmia ja parhaimmillaan opettaa myös opettajia.
Tutkimuksen tarkoituksena oli esitellä liedopetuksen asemaa Suomessa. Tutkittavana oli toimeksiantaja
Suomen Lied-akatemia ry:n järjestämät mestarikurssit, joissa opetus toimi yhteisopetuksena. Aineistoksi
hankittiin kursseille osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia ja ajatuksia. Tämän lisäksi tutkimukseen hankittiin
asiantuntijalausuntoja Suomen Lied-akatemian perustajajäseniltä. Heiltä saatiin samalla myös opettajan
näkökulma yhteisopetukseen. Tutkimuksellisena lähestymistapana oli laadullinen tutkimus ja aineiston
hankintaan käytettiin verkkokyselylomaketta, jonka kohderyhmänä olivat kursseille osallistuneet opiskelijat.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yhteisopettajuus koettiin toimivaksi tavaksi liedduon opetukseen. Yhteisopettajuus
tuki sekä opettajia että opiskelijoita. Opettajat hyötyivät toistensa opetuksesta ja oppivat
samalla toisen instrumentista sekä opettajaparin musiikillisesta näkökulmasta. Lisäksi oppilaat saivat varsinkin
kamarimusiikillista näkemystä lisää, kun he näkivät opettajaparin työskentelemässä yhdessä ja oppivat
lisää duoparin instrumentista.
Opiskelijoiden kommenteissa liittyen yhteisopettajuuteen liedkursseilla sanat laadukas ja innostava toistuivat
useasti. Toisaalta opetuksen toteutus keräsi myös kehitysehdotuksia pääosin liittyen opettajien valintaan
sekä opettajien yhteistyöhön.
Useimmiten oppilaiden määrä on vaihteleva, mutta kasvavissa määrin myös opettajien määrä voi vaihdella.
Koulumaailmastakin tuttu yhteisopettajuus tai alanimeltään samanaikaisopettajuus tuo opetukseen
uusia näkökulmia ja parhaimmillaan opettaa myös opettajia.
Tutkimuksen tarkoituksena oli esitellä liedopetuksen asemaa Suomessa. Tutkittavana oli toimeksiantaja
Suomen Lied-akatemia ry:n järjestämät mestarikurssit, joissa opetus toimi yhteisopetuksena. Aineistoksi
hankittiin kursseille osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia ja ajatuksia. Tämän lisäksi tutkimukseen hankittiin
asiantuntijalausuntoja Suomen Lied-akatemian perustajajäseniltä. Heiltä saatiin samalla myös opettajan
näkökulma yhteisopetukseen. Tutkimuksellisena lähestymistapana oli laadullinen tutkimus ja aineiston
hankintaan käytettiin verkkokyselylomaketta, jonka kohderyhmänä olivat kursseille osallistuneet opiskelijat.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yhteisopettajuus koettiin toimivaksi tavaksi liedduon opetukseen. Yhteisopettajuus
tuki sekä opettajia että opiskelijoita. Opettajat hyötyivät toistensa opetuksesta ja oppivat
samalla toisen instrumentista sekä opettajaparin musiikillisesta näkökulmasta. Lisäksi oppilaat saivat varsinkin
kamarimusiikillista näkemystä lisää, kun he näkivät opettajaparin työskentelemässä yhdessä ja oppivat
lisää duoparin instrumentista.
Opiskelijoiden kommenteissa liittyen yhteisopettajuuteen liedkursseilla sanat laadukas ja innostava toistuivat
useasti. Toisaalta opetuksen toteutus keräsi myös kehitysehdotuksia pääosin liittyen opettajien valintaan
sekä opettajien yhteistyöhön.