Lähtökohtia musiikkioppilaitosten markkinoinnin kehittämiseen
Puikkonen, Juho (2025)
Puikkonen, Juho
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817737
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin musiikkioppilaitoksien tämän hetkisiä keinoja markkinoida toimintaansa, sekä löytää keinoja tehostaa markkinointia alueilla, joissa väestö vähenee, etenkin lasten ja nuorten osalta. Opinnäytetyö on rajattu yksityisesti toimiviin musiikkioppilaitoksiin, jotka antavat taiteen laajaa perusopetusta. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa tietoa markkinoinnin mahdollisuuksista ja toiminnan kehittämisestä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastatteluun osallistui kuusi yksityisen musiikkioppilaitoksen rehtoria ja lisäksi yksi apulaisrehtori. Näistä musiikkioppilaitoksesta puolet edustivat alueita, joissa väestö vähenee ja puolet väestön kasvun alueita.
Tutkimuksen mukaan väestönmuutoksella on merkittävä, mutta monimuotoinen vaikutus musiikkiopistojen oppilasmääriin ja toiminnan suunnitteluun. Musiikkioppilaitoksien markkinointi tapahtuu pääsääntöisesti yhteistyöverkostojen avulla ja oppilaitoksen omien, sekä paikallisten tapahtumien kautta. Väestömuutoksen, niin vähenevän kuin kasvavan väestön alueilla, toimintaa on sopeutettu vastaamaan muuttuvaa toimintaympäristöä.
Yhteisöllisyyden vahvistaminen ja pitovoiman tukeminen ovat avainasemassa tulevaisuuden haasteita ajatellen. Musiikkioppilaitoksien tulisi kiinnittää markkinoinnissa ja viestinnässä huomiota laatuun ja suunnitelmallisuuteen. Musiikkioppilaitoksien olisi hyvä harkita kyselytutkimuksen toteuttamista, jolla kartoitetaan asiakkaiden toiveita ja tarpeita oppilaitoksien tarjoamista palveluista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastatteluun osallistui kuusi yksityisen musiikkioppilaitoksen rehtoria ja lisäksi yksi apulaisrehtori. Näistä musiikkioppilaitoksesta puolet edustivat alueita, joissa väestö vähenee ja puolet väestön kasvun alueita.
Tutkimuksen mukaan väestönmuutoksella on merkittävä, mutta monimuotoinen vaikutus musiikkiopistojen oppilasmääriin ja toiminnan suunnitteluun. Musiikkioppilaitoksien markkinointi tapahtuu pääsääntöisesti yhteistyöverkostojen avulla ja oppilaitoksen omien, sekä paikallisten tapahtumien kautta. Väestömuutoksen, niin vähenevän kuin kasvavan väestön alueilla, toimintaa on sopeutettu vastaamaan muuttuvaa toimintaympäristöä.
Yhteisöllisyyden vahvistaminen ja pitovoiman tukeminen ovat avainasemassa tulevaisuuden haasteita ajatellen. Musiikkioppilaitoksien tulisi kiinnittää markkinoinnissa ja viestinnässä huomiota laatuun ja suunnitelmallisuuteen. Musiikkioppilaitoksien olisi hyvä harkita kyselytutkimuksen toteuttamista, jolla kartoitetaan asiakkaiden toiveita ja tarpeita oppilaitoksien tarjoamista palveluista.