Generation Z och framtidens nyhetskonsumtion: Sociala medier som nyhetsportal
Hertzberg, Matilda (2025)
Hertzberg, Matilda
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917968
Tiivistelmä
Detta arbete undersöker hur videonyheter i kortformat påverkar Generation Z:s nyhetskonsumtion och politiska intresse. Fokus ligger på Generation Z i Finland. Den yngre generationen har enligt en undersökning visat ett minskat politiskt engagemang, vilket väckt funderingar kring i vilken grad detta nya medieformat kan bidra till ett ökat politiskt intresse bland Generation Z. Fördelarna med formatet är dess tillgänglighet och begriplighet, medan nackdelarna är risken för en förenklad världsbild, filtrering genom algoritmer och opålitliga källor. Syftet med arbetet är att avgöra om korta videonyheter kan vara ett sätt att öka de ungas politiska intresse. Teorin om politisk socialisation har spelat en viktig roll i förståelsen av hur Generation Z:s politiska intresse påverkas av korta videonyheter. Resultaten visar att även om många unga inte ser sig som politiskt aktiva, har en stor andel blivit intresserade av en politisk fråga tack vare kortvideor. Detta bekräftar teorins antagande om att individens politiska ställningstagande kan påverkas av mediernas innehåll, också hos dem som inte ser sig som politiskt aktiva. Teorin om användning och tillfredsställelse har hjälpt med tolkningen av varför Generation Z föredrar nyhetskonsumtion i kort videoformat. Enligt teorin styrs medieanvändning av individens behov, och resultaten i denna studie pekar på att unga värdesätter lättillgänglig förståelse av omvärlden och underhållning – snarare än djupgående kunskap och information. Metoden i lärdomsprovet är en blandad metod; arbetet består av både kvalitativa intervjuer och kvantitativa enkäter som stöder varandra. Enkäten utformades med stöd av intervjusvaren och delades via Instagram för att nå Generation Z. Undersökningen ger ett resultat av att videonyheter i kortformat är ett effektivt sätt att väcka ett politiskt intresse för den yngre generationen och bör betraktas som en betydelsefull strategi för nyhetsmedier som vill nå Generation Z.