Tunteiden näyttäminen työelämässä
Palola, Eetu (2025)
Palola, Eetu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli halu ymmärtää paremmin tunteita ja niiden suhdetta työelämään. Miten tunteita näytetään ja tunnistetaan, sekä mitä niistä ajatellaan suhteutettuna työelämään. Rajaus oli aika laaja ja kyselyyn pystyivät osallistumaan kaikki työelämässä olleet ihmiset. Inhimillisestä työelämästä puhutaan paljon, joten aihe on erittäin ajankohtainen. Aihetta siivittivät tutkimus Nokian johtamisesta, sekä Terveyslaitoksen raportti. Muuten lähteet olivat pitkälti kirjallisuutta.
Tietoperustassa käsitellään tunteita laajasti. Kerrotaan niiden historiasta ja tehtävistä. Tunteet ovat osa meitä ja emme niistä pääse eroon, vaikka haluaisimme. Tunteita ja niiden vaikutuksia monesti aliarvioidaan. Niillä on kuitenkin tärkeä tehtävä, sekä ihmisten, että eläinten elämässä. Ilman tunteita ihmisillä ei ole kykyä tehdä yhtäkään päätöstä. Tunteiden tunnistamisesta, sekä niiden näyttäminen liittyvät olennaisesti toisiinsa. Täytyy osata tunnistaa omat tunteet ennen kuin voi tunnistaa muiden tunteita. Tähän liittyy olennaisesti itsetutkiskelu, erilaiset kokemukset, peilisolut ja empatia. Viimeisessä tietoperustan osiossa käsitellään tunteita myös työelämän näkökulmasta, jossa puhutaan johtamisesta ja organisaatioiden toimintamalleista. Suorittamisen kulttuuri on ajanut ihmiset koville ja loppua suorittamiselle ei näy. Asioista myös keskustellaan nykyään avoimemmin ja uusi sukupolvi vaatii tunteiden nostamista tarkemmalle käsittelylle.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen tekemisessä hyödynnettiin Webropol 2.0 työkalua ja se julkaistiin eri sosiaalisen median verkostoissa. Näitä olivat LinkedIn, Instagram, WhatsApp ja Facebook. Kyselyssä oli kysymyksiä aiheista tunnetaidot ja ymmärrys tunteista, tunteiden merkitys ja vaikutus työelämässä ja työyhteisön ja organisaation tunneilmapiiri. Monivalintakysymysten jälkeen oli neljä vapaaehtoista avointa kysymystä, jotka liittyivät töissä koettujen tunteiden näyttämiseen ja käsittelemiseen niin arjessa kuin töissä.
Tuloksia kyselyyn tuli paljon. Vastauksia koko kyselyyn tuli yhteensä 796. Avoimiin kysymyksiin tuli vastauksia yhteensä 1954. Tuloksista oli nähtävissä, että ihmiset kokivat tunteet tärkeänä osana työelämään. Koettiin, että töissä tunteita joudutaan säätelemään enemmän kuin arjessa. Koettiin myös, että työelämässä positiiviset tunteet ovat sallitumpia kuin negatiiviset tunteet. Kuitenkin moni koki paljon epämiellyttäviä tunteita työssään. Tukea tunteiden käsittelyyn oli monella töissä vähän tarjolla. Tunnekuorma töistä kannetaan usein kotia.
Tietoperustassa käsitellään tunteita laajasti. Kerrotaan niiden historiasta ja tehtävistä. Tunteet ovat osa meitä ja emme niistä pääse eroon, vaikka haluaisimme. Tunteita ja niiden vaikutuksia monesti aliarvioidaan. Niillä on kuitenkin tärkeä tehtävä, sekä ihmisten, että eläinten elämässä. Ilman tunteita ihmisillä ei ole kykyä tehdä yhtäkään päätöstä. Tunteiden tunnistamisesta, sekä niiden näyttäminen liittyvät olennaisesti toisiinsa. Täytyy osata tunnistaa omat tunteet ennen kuin voi tunnistaa muiden tunteita. Tähän liittyy olennaisesti itsetutkiskelu, erilaiset kokemukset, peilisolut ja empatia. Viimeisessä tietoperustan osiossa käsitellään tunteita myös työelämän näkökulmasta, jossa puhutaan johtamisesta ja organisaatioiden toimintamalleista. Suorittamisen kulttuuri on ajanut ihmiset koville ja loppua suorittamiselle ei näy. Asioista myös keskustellaan nykyään avoimemmin ja uusi sukupolvi vaatii tunteiden nostamista tarkemmalle käsittelylle.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen tekemisessä hyödynnettiin Webropol 2.0 työkalua ja se julkaistiin eri sosiaalisen median verkostoissa. Näitä olivat LinkedIn, Instagram, WhatsApp ja Facebook. Kyselyssä oli kysymyksiä aiheista tunnetaidot ja ymmärrys tunteista, tunteiden merkitys ja vaikutus työelämässä ja työyhteisön ja organisaation tunneilmapiiri. Monivalintakysymysten jälkeen oli neljä vapaaehtoista avointa kysymystä, jotka liittyivät töissä koettujen tunteiden näyttämiseen ja käsittelemiseen niin arjessa kuin töissä.
Tuloksia kyselyyn tuli paljon. Vastauksia koko kyselyyn tuli yhteensä 796. Avoimiin kysymyksiin tuli vastauksia yhteensä 1954. Tuloksista oli nähtävissä, että ihmiset kokivat tunteet tärkeänä osana työelämään. Koettiin, että töissä tunteita joudutaan säätelemään enemmän kuin arjessa. Koettiin myös, että työelämässä positiiviset tunteet ovat sallitumpia kuin negatiiviset tunteet. Kuitenkin moni koki paljon epämiellyttäviä tunteita työssään. Tukea tunteiden käsittelyyn oli monella töissä vähän tarjolla. Tunnekuorma töistä kannetaan usein kotia.