Miten toimittajat kokevat kouluampumistapauksista uutisoinnin ja siihen liittyvät journalistiset sekä eettiset haasteet
Pohjanen, Tuulia (2025)
Pohjanen, Tuulia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918134
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kouluampumistapausten uutisointiin liittyviä journalistisa ja eettisiä haasteita suomalaisessa mediassa. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia ammatillisia haasteita toimittajat kohtaavat raportoidessaan kouluampumistapauksista sekä millaista tukea he saavat työssään. Haastattelumenetelmällä tehty tutkimusosuus keskittyy erityisesti Viertolan (2024) tapauksen uutisointiin. Tietoperustana hyödynnetään Jokelan (2007) ja Kauhajoen (2008) tapausten aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastateltavat toimittajat edustavat eri mediataloja. Haastattelujen avulla pyrittiin saamaan syvällinen ymmärrys siitä, miten toimittajat kokevat työn teon kriisitilanteessa. Lisäksi selvitettiin, miten toimituksissa tuetaan toimittajien jaksamista.
Tulokset osoittivat kouluampumistapausten herättävän toimittajissa ammatillista pohdintaa ja vastuuntuntoa. Toimittajat kokevat roolinsa yhteiskunnallisesti tärkeinä vaikeista tilanteista uutisoitaessa. Vertaistuki ja toimituksen sisäinen keskustelu koettiin tärkeänä selviytymiskeinona.
Tutkimus osoitti tarpeen selkeille ohjeille ja tuelle kriisiuutisoinnin yhteydessä selä jatkuvalle eettiselle pohdinnalle ja kehitykselle toimituksissa. Työn johtopäätökset tarjoavat kehittämisehdotuksia toimitusten käytäntöihin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastateltavat toimittajat edustavat eri mediataloja. Haastattelujen avulla pyrittiin saamaan syvällinen ymmärrys siitä, miten toimittajat kokevat työn teon kriisitilanteessa. Lisäksi selvitettiin, miten toimituksissa tuetaan toimittajien jaksamista.
Tulokset osoittivat kouluampumistapausten herättävän toimittajissa ammatillista pohdintaa ja vastuuntuntoa. Toimittajat kokevat roolinsa yhteiskunnallisesti tärkeinä vaikeista tilanteista uutisoitaessa. Vertaistuki ja toimituksen sisäinen keskustelu koettiin tärkeänä selviytymiskeinona.
Tutkimus osoitti tarpeen selkeille ohjeille ja tuelle kriisiuutisoinnin yhteydessä selä jatkuvalle eettiselle pohdinnalle ja kehitykselle toimituksissa. Työn johtopäätökset tarjoavat kehittämisehdotuksia toimitusten käytäntöihin.