Teslan osakkeen arvonmääritys DCF-mallilla : haasteet ja skenaariot
Viita-aho, Pyry (2025)
Viita-aho, Pyry
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018176
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Teslan osakkeen arvo diskontattujen kassavirtojen (DCF) mallin avulla. Arvonmääritys perustui vapaaseen kassavirtaan yritykselle (FCFF), joka ennustettiin vuosille 2025–2034 ja diskontattiin nykyhetkeen käyttäen painotettua pääomakustannusta (WACC). Ennustejakson jälkeiset kassavirrat huomioitiin terminaaliarvon avulla. Näin saatiin laskettua Teslan yritysarvo (enterprise value), johon lisättiin nettokassa. Lopuksi näiden summa jaettiin osakkeiden lukumäärällä osakekohtaisen arvon määrittämiseksi.
Työn taustalla oli kiinnostus yhtiön kasvupotentiaaliin ja sen asemaan teknologiayhtiönä, jonka liiketoiminta kattaa sähköautot, energiaratkaisut, sekä fyysisen tekoälyn kehittämisen, erityisesti autonomisen ajamisen ohjelmiston ja Optimus-humanoidirobotin muodossa. Autonomisen ajamisen teknologia toimii myös perustana Teslan suunnittelemalle täysin autonomiselle robotaksipalvelulle, jossa yhtiön autot voisivat toimia itsenäisesti maksullisessa kyytipalvelussa ilman kuljettajaa. Tavoitteena oli määrittää Teslan osakkeen arvo ja analysoida DCF-mallin soveltamiseen liittyviä haasteita korkean kasvun yhtiössä. Erityistä huomiota kiinnitettiin robotaksipalvelun ja sen epävarmuuksien vaikutukseen arvonmuodostuksessa.
Tietoperusta nojautui erityisesti rahoituksen professori Aswath Damodaranin teoreettisiin lähtökohtiin arvonmäärityksestä sekä ajankohtaisiin taloudellisiin lähteisiin. Robotaksipalvelu sisällytettiin perusskenaarioon muiden segmenttien tavoin, mutta siihen liittyvä epävarmuus huomioitiin skenaarioanalyysin lisäksi suhteellisen korkean diskonttokoron (12,79 %) kautta. Terminaaliarvo määritettiin vakaan kasvun mallilla käyttäen 2,0 %:n kasvuoletusta. Optimus-humanoidirobottia ei sisällytetty malliin korkean epävarmuuden vuoksi, vaan se nähtiin potentiaalisena optiona.
Perusskenaariossa osakkeen arvoksi saatiin 308,21 dollaria, mikä oli noin 8 % korkeampi kuin arvonmäärityspäivän 25.4.2025 markkinahinta 284,95 dollaria. Kun otetaan huomioon Teslan osakkeen korkea volatiliteetti, voidaan todeta markkinoiden oletusten olevan pääosin linjassa arvonmäärityksen kanssa. Optimistisessa skenaariossa, jossa robotaksipalvelu skaalautuu nopeammin, arvo nousi 425,68 dollariin, kun taas pessimistisessä skenaariossa, jossa palvelun kaupallistaminen epäonnistuu täysin, arvo jäi 73,28 dollariin. Skenaarioanalyysi korosti robotaksipalvelun odotettujen kassavirtojen keskeistä roolia arvonmuodostuksessa, ja herkkyysanalyysi toi esiin diskonttokoron muutosten merkittävän vaikutuksen osakkeen arvoon.
Työ osoitti, että DCF-malli on hyödyllinen, mutta vaatii huolellista oletusten tarkastelua erityisesti silloin, kun suuri osa arvosta muodostuu tulevaisuuden epävarmoista liiketoiminnoista. Teslan tapauksessa merkittävä osa arvosta perustuu vielä realisoitumattomiin odotuksiin, kuten robotaksipalvelun laajamittaiseen käyttöönottoon, mikä tekee jatkuvasta seurannasta ja skenaarioanalyysin hyödyntämisestä olennaista sijoittajan kannalta.
Työn taustalla oli kiinnostus yhtiön kasvupotentiaaliin ja sen asemaan teknologiayhtiönä, jonka liiketoiminta kattaa sähköautot, energiaratkaisut, sekä fyysisen tekoälyn kehittämisen, erityisesti autonomisen ajamisen ohjelmiston ja Optimus-humanoidirobotin muodossa. Autonomisen ajamisen teknologia toimii myös perustana Teslan suunnittelemalle täysin autonomiselle robotaksipalvelulle, jossa yhtiön autot voisivat toimia itsenäisesti maksullisessa kyytipalvelussa ilman kuljettajaa. Tavoitteena oli määrittää Teslan osakkeen arvo ja analysoida DCF-mallin soveltamiseen liittyviä haasteita korkean kasvun yhtiössä. Erityistä huomiota kiinnitettiin robotaksipalvelun ja sen epävarmuuksien vaikutukseen arvonmuodostuksessa.
Tietoperusta nojautui erityisesti rahoituksen professori Aswath Damodaranin teoreettisiin lähtökohtiin arvonmäärityksestä sekä ajankohtaisiin taloudellisiin lähteisiin. Robotaksipalvelu sisällytettiin perusskenaarioon muiden segmenttien tavoin, mutta siihen liittyvä epävarmuus huomioitiin skenaarioanalyysin lisäksi suhteellisen korkean diskonttokoron (12,79 %) kautta. Terminaaliarvo määritettiin vakaan kasvun mallilla käyttäen 2,0 %:n kasvuoletusta. Optimus-humanoidirobottia ei sisällytetty malliin korkean epävarmuuden vuoksi, vaan se nähtiin potentiaalisena optiona.
Perusskenaariossa osakkeen arvoksi saatiin 308,21 dollaria, mikä oli noin 8 % korkeampi kuin arvonmäärityspäivän 25.4.2025 markkinahinta 284,95 dollaria. Kun otetaan huomioon Teslan osakkeen korkea volatiliteetti, voidaan todeta markkinoiden oletusten olevan pääosin linjassa arvonmäärityksen kanssa. Optimistisessa skenaariossa, jossa robotaksipalvelu skaalautuu nopeammin, arvo nousi 425,68 dollariin, kun taas pessimistisessä skenaariossa, jossa palvelun kaupallistaminen epäonnistuu täysin, arvo jäi 73,28 dollariin. Skenaarioanalyysi korosti robotaksipalvelun odotettujen kassavirtojen keskeistä roolia arvonmuodostuksessa, ja herkkyysanalyysi toi esiin diskonttokoron muutosten merkittävän vaikutuksen osakkeen arvoon.
Työ osoitti, että DCF-malli on hyödyllinen, mutta vaatii huolellista oletusten tarkastelua erityisesti silloin, kun suuri osa arvosta muodostuu tulevaisuuden epävarmoista liiketoiminnoista. Teslan tapauksessa merkittävä osa arvosta perustuu vielä realisoitumattomiin odotuksiin, kuten robotaksipalvelun laajamittaiseen käyttöönottoon, mikä tekee jatkuvasta seurannasta ja skenaarioanalyysin hyödyntämisestä olennaista sijoittajan kannalta.