Sosiaalisen median vaikutus UTU Oy:n työnantajamielikuvaan
Virtanen, Jenna (2025)
Virtanen, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917945
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millainen työnantajamielikuva UTU Oy:n sosiaalisen median seuraajille on muodostunut yrityksestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien avulla saatiin helposti analysoitavia, numeerisia tutkimustuloksia, joiden perusteella muodostettiin käsitys työnantajamielikuvan nykytilasta. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jota jaettiin yrityksen sosiaalisen median kanavien kautta.
Työnantajamielikuva on nykyään merkittävä kilpailuetu rekrytoinnissa. Yritysten voi olla haastavaa erottua kilpailijoistaan, ja siksi työnantajamielikuvaan panostaminen on olennaista. Positiivinen työnantajamielikuva houkuttelee osaajia ja mahdollistaa yrityksen systemaattisen kasvun.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui työnantajamielikuvan määrittelystä, ulkoisen työnantajamielikuvan esittelystä, sosiaalisen median markkinoinnin hyödyistä sekä sosiaalisen median merkityksestä työnantajamielikuvan muodostumisessa.
Tutkimuksen tulokset tarjosivat kattavan kuvan työnantajamielikuvan nykytilasta ja osoittivat, että kohdeyrityksen työnantajamielikuva on yleisesti ottaen varsin myönteisellä tasolla. Yritys mielletään houkuttelevaksi työpaikaksi, jossa vallitsee positiivinen ilmapiiri.
Tutkimuksen pohjalta UTU Oy:lle voitiin esittää kehitysehdotuksia, joiden avulla työnantajamielikuvaa voidaan vahvistaa edelleen. Työnantajamielikuvan kehittäminen voi lisätä työnhakijoiden määrää ja laatua sekä kasvattaa yrityksen kilpailuetua.
Työnantajamielikuva on nykyään merkittävä kilpailuetu rekrytoinnissa. Yritysten voi olla haastavaa erottua kilpailijoistaan, ja siksi työnantajamielikuvaan panostaminen on olennaista. Positiivinen työnantajamielikuva houkuttelee osaajia ja mahdollistaa yrityksen systemaattisen kasvun.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui työnantajamielikuvan määrittelystä, ulkoisen työnantajamielikuvan esittelystä, sosiaalisen median markkinoinnin hyödyistä sekä sosiaalisen median merkityksestä työnantajamielikuvan muodostumisessa.
Tutkimuksen tulokset tarjosivat kattavan kuvan työnantajamielikuvan nykytilasta ja osoittivat, että kohdeyrityksen työnantajamielikuva on yleisesti ottaen varsin myönteisellä tasolla. Yritys mielletään houkuttelevaksi työpaikaksi, jossa vallitsee positiivinen ilmapiiri.
Tutkimuksen pohjalta UTU Oy:lle voitiin esittää kehitysehdotuksia, joiden avulla työnantajamielikuvaa voidaan vahvistaa edelleen. Työnantajamielikuvan kehittäminen voi lisätä työnhakijoiden määrää ja laatua sekä kasvattaa yrityksen kilpailuetua.