Visuaalisuus ja mielikuvat viulupedagogiikassa
Kämäräinen, Linda (2025)
Kämäräinen, Linda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817351
Tiivistelmä
Visuaalinen oppiminen on yksi pääoppimistyyleistä. Viulupedagogiikassa hyödynnetään paljon visuaalisia elementtejä varsinkin lasten kanssa. Musiikista syntyy mielikuvia, jotka toimivat viulunsoiton opetuksen tukena ja auttavat oppilasta keskittymään omaan soittoon sekä luomaan tunnelmaa.
Tutkimuksessa selvitettiin mitä visuaalisia elementtejä viulupedagogiikassa hyödynnetään, miten yleisiä mielikuvat ovat ja millaisia vaikutuksia niillä on oppilaan soittamiseen ja musiikilliseen tulkintaan. Tutkimuksen tavoite oli auttaa löytämään visuaalisia elementtejä viulunsoiton opetukseen sekä rohkaista opettajia ja oppilaita tutkimaan mielikuvia. Tutkimus suoritettiin laadullisesti, jossa aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että visuaaliset elementit koettiin yhdeksi osaksi tukemaan omaa opetusta. Kuvat, värit, videointi ja peili olivat kaikista käytetyimmät menetelmät. Eroja oli kuitenkin menetelmien ja eri ikäisten oppijoiden välillä. Mielikuvia hyödynnettiin varsinkin aikuisten ja nuorten kanssa. Mielikuvien koettiin auttavan karaktäärin löytämisessä, soittoasennoissa sekä esiintymistilanteissa.
Tutkimuksessa selvitettiin mitä visuaalisia elementtejä viulupedagogiikassa hyödynnetään, miten yleisiä mielikuvat ovat ja millaisia vaikutuksia niillä on oppilaan soittamiseen ja musiikilliseen tulkintaan. Tutkimuksen tavoite oli auttaa löytämään visuaalisia elementtejä viulunsoiton opetukseen sekä rohkaista opettajia ja oppilaita tutkimaan mielikuvia. Tutkimus suoritettiin laadullisesti, jossa aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että visuaaliset elementit koettiin yhdeksi osaksi tukemaan omaa opetusta. Kuvat, värit, videointi ja peili olivat kaikista käytetyimmät menetelmät. Eroja oli kuitenkin menetelmien ja eri ikäisten oppijoiden välillä. Mielikuvia hyödynnettiin varsinkin aikuisten ja nuorten kanssa. Mielikuvien koettiin auttavan karaktäärin löytämisessä, soittoasennoissa sekä esiintymistilanteissa.