Piano-opettajien kokemuksia musiikillisesta ilmaisusta ja sen opettamisesta
Karisto, Iida (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917831
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsitteli musiikillista ilmaisua ja opettajan roolia oppilaiden ilmaisussa klassisen pianorepertuaarin kontekstissa. Työssä tarkasteltiin ilmaisua omana käsitteenään ja musiikin ilmiönä sekä millaisia mahdollisuuksia tai rajoitteita piano instrumenttina antaa ilmaisuun. Lisäksi käsiteltiin yksilöllisten ominaisuuksien vaikutusta ilmaisuun sekä opettajan roolia ja keinoja ilmaisun kehittymisessä.
Opinnäytetyöni ensimmäinen puoli sisältää kirjallisen katsauksen ja toinen puoli haastattelujen pohjalta tehdyn koonnin. Kirjallisessa osiossa käytettiin erityisesti kahden pedagogin Heinrich Neuhausin ja Samuil Feinbergin teoksia aiheen tarkastelussa. Haastateltavana oli 4 pianopedagogia, joiden vastauksia vertailtiin koonnissa. Haastateltavat pedagogit valikoituivat kokemuksen, aiheeseen perehtyneisyyden ja ohjaajan suosittelun kautta. Haastattelut toteutettiin Zoom-yhteyden välityksellä ja tallennettiin materiaalin koontia varten.
Opinnäytetyön kautta tehtyjen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että piano-opettajan tärkein rooli oppilaan ilmaisussa on auttaa oppilaan musiikillisen herkkyyden kehittymisessä ja antaa työkaluja mahdollisten esteiden poistamiseen ilmaisun tieltä. Musiikillinen ilmaisu määriteltiin niin, että se herättää musiikin eloon ja koskettaa kuulijaa.
Opinnäytetyöni ensimmäinen puoli sisältää kirjallisen katsauksen ja toinen puoli haastattelujen pohjalta tehdyn koonnin. Kirjallisessa osiossa käytettiin erityisesti kahden pedagogin Heinrich Neuhausin ja Samuil Feinbergin teoksia aiheen tarkastelussa. Haastateltavana oli 4 pianopedagogia, joiden vastauksia vertailtiin koonnissa. Haastateltavat pedagogit valikoituivat kokemuksen, aiheeseen perehtyneisyyden ja ohjaajan suosittelun kautta. Haastattelut toteutettiin Zoom-yhteyden välityksellä ja tallennettiin materiaalin koontia varten.
Opinnäytetyön kautta tehtyjen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että piano-opettajan tärkein rooli oppilaan ilmaisussa on auttaa oppilaan musiikillisen herkkyyden kehittymisessä ja antaa työkaluja mahdollisten esteiden poistamiseen ilmaisun tieltä. Musiikillinen ilmaisu määriteltiin niin, että se herättää musiikin eloon ja koskettaa kuulijaa.