Tutkimus SeAMKin hankemarkkinoinnin sujuvuudesta
Kankaansyrjä, Jari (2015)
Kankaansyrjä, Jari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174470
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Seinäjoen ammattikorkeakoulun (SeAMK) hankemarkkinoinnin ja hankeviestinnän sujuvuutta. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä non-profit-organisaatioiden markkinointiviestinnän keinoihin ja markkinointiviestinnän suunnitteluun. Toisena tavoitteena oli tutustua viiteen tämän opinnäytetyön tekijän toimeksiantajan määrittämään hankkeeseen ja toteuttaa tutkimus haastattelemalla hankkeiden viittä eri projektipäällikköä. Kolmantena tavoitteena oli tuoda esiin tutkimuksen kautta ilmenneitä parannusehdotuksia, joita voidaan toteuttaa tulevaisuudessa esimerkiksi työharjoittelijoiden tehtävinä tai uusien opinnäytetöiden aiheina.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinointiviestinnän keinoja ja markkinointiviestinnän suunnittelua non-profit-organisaatioiden näkökulmasta, sillä hankkeet lyhytikäisyytensä vuoksi ja SeAMK organisaationa (koulutukseen keskittyvänä) muistuttavat toiminnaltaan paljolti voittoa tavoittelemattomia organisaatioita ja yhdistyksiä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin viitenä puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastattelut toteutettiin joko haastateltavan omassa toimistossa tai Frami F:n ryhmätyötiloissa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, ja materiaali toimitettiin toimeksiantajalle. Tuloksista koostettiin myös yhteenveto, joka myös luovutettiin toimeksiantajan käyttöön.
Tutkimustulosten perusteella hankkeiden projektipäälliköt olivat hyvin tyytyväisiä saamaansa koulutukseen hanketoimintaa varten. Viestintä kokonaisuutena sujuu varsin hyvin, mutta markkinoinnin vaikutusten seurannassa esiintyi puutteita.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella esiin nousi myös useita mahdollisia aiheita jatkotoimenpiteille, joita on mahdollista toteuttaa tulevina opinnäytetöinä tai esimerkiksi työharjoittelijoiden työtehtävinä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinointiviestinnän keinoja ja markkinointiviestinnän suunnittelua non-profit-organisaatioiden näkökulmasta, sillä hankkeet lyhytikäisyytensä vuoksi ja SeAMK organisaationa (koulutukseen keskittyvänä) muistuttavat toiminnaltaan paljolti voittoa tavoittelemattomia organisaatioita ja yhdistyksiä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin viitenä puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastattelut toteutettiin joko haastateltavan omassa toimistossa tai Frami F:n ryhmätyötiloissa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, ja materiaali toimitettiin toimeksiantajalle. Tuloksista koostettiin myös yhteenveto, joka myös luovutettiin toimeksiantajan käyttöön.
Tutkimustulosten perusteella hankkeiden projektipäälliköt olivat hyvin tyytyväisiä saamaansa koulutukseen hanketoimintaa varten. Viestintä kokonaisuutena sujuu varsin hyvin, mutta markkinoinnin vaikutusten seurannassa esiintyi puutteita.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella esiin nousi myös useita mahdollisia aiheita jatkotoimenpiteille, joita on mahdollista toteuttaa tulevina opinnäytetöinä tai esimerkiksi työharjoittelijoiden työtehtävinä.