How Olympic Team-generated Social Media Content Shapes an Athlete's Personal Brand
Rummukainen, Liina-Maija (2025)
Rummukainen, Liina-Maija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918002
Tiivistelmä
Ammattiurheilujoukkueet hyödyntävät yhä enemmän sosiaalista mediaa sitouttaakseen faneja ja edistääkseen urheilijoidensa näkyvyyttä. Joukkueen tuottaman somesisällön vaikutusta urheilijan brändiin on toistaiseksi tutkittu vähän erityisesti olympiajoukkueiden kontekstissa.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten olympiajoukkueen tuottama sosiaalisen median sisältö vaikuttaa urheilijan brändiin. Samalla tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka näitä vaikutuksia voidaan entistä paremmin hyödyntää ja vahvistaa niin, että sekä urheilijat että olympiajoukkue hyötyvät siitä.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastatteluissa: kolme olympiaurheilijaa haastateltiin syvällisesti, jotta ilmiöstä saatiin parempi käsitys.
Tutkimuksen keskeinen havainto oli, että olympiajoukkueen tuottama sisältö vaikuttaa erityisesti Model of Athlete Brand Image -mallin Athletic Performance -ulottuvuuteen, ja näin ollen vahvistaa urheilijan asemaa ja laatua ammattiurheilijana. Lisäksi olympiajoukkueen tuottama sosiaalisen median sisältö tarjoaa urheilijoille merkittävää näkyvyyttä, mahdollisuuden tavoittaa uusia yleisöjä, hankkia lisää seuraajia ja jopa lisätä mahdollisuuksia sponsorimarkkinoilla.
Olympiajoukkueen tuottaman somesisällön vaikutusta urheilijabrändeihin voidaan tehostaa ja hyödyntää paremmin luomalla sisältöä, joka kohdistuu myös muihin urheilijabrändin osa-alueisiin - tämä voidaan tehdä esimerkiksi tuomalla paremmin esiin urheilijoiden persoonia. Lisäksi sisällöntuotannon tulisi olla säännöllisempää ja jatkua myös olympialaisten ulkopuolella.
Urheilijat ovat olympiajoukkueen julkisia kasvoja ja vaikuttavat voimakkaasti siihen, miten joukkueen brändi nähdään ja koetaan. Näin ollen olympiajoukkue hyötyy vahvoista, tunnetuista ja eri urheilulajeja edustavista urheilijoista.
Suomen Olympiajoukkue voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia sosiaalisen median sisällöntuotannon kehittämiseen ja näin ollen strategisesti suunnitella sisältöä, jolla on vaikutusta urheilijoiden brändin eri osa-alueisiin. Lisäksi tulokset valottavat, millaiset asiat vaikuttavat urheilijoiden brändiin, ja ennen kaikkea kuinka olympiajoukkueen sosiaalisen median sisältö vaikuttaa urheilijoiden brändiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten olympiajoukkueen tuottama sosiaalisen median sisältö vaikuttaa urheilijan brändiin. Samalla tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka näitä vaikutuksia voidaan entistä paremmin hyödyntää ja vahvistaa niin, että sekä urheilijat että olympiajoukkue hyötyvät siitä.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastatteluissa: kolme olympiaurheilijaa haastateltiin syvällisesti, jotta ilmiöstä saatiin parempi käsitys.
Tutkimuksen keskeinen havainto oli, että olympiajoukkueen tuottama sisältö vaikuttaa erityisesti Model of Athlete Brand Image -mallin Athletic Performance -ulottuvuuteen, ja näin ollen vahvistaa urheilijan asemaa ja laatua ammattiurheilijana. Lisäksi olympiajoukkueen tuottama sosiaalisen median sisältö tarjoaa urheilijoille merkittävää näkyvyyttä, mahdollisuuden tavoittaa uusia yleisöjä, hankkia lisää seuraajia ja jopa lisätä mahdollisuuksia sponsorimarkkinoilla.
Olympiajoukkueen tuottaman somesisällön vaikutusta urheilijabrändeihin voidaan tehostaa ja hyödyntää paremmin luomalla sisältöä, joka kohdistuu myös muihin urheilijabrändin osa-alueisiin - tämä voidaan tehdä esimerkiksi tuomalla paremmin esiin urheilijoiden persoonia. Lisäksi sisällöntuotannon tulisi olla säännöllisempää ja jatkua myös olympialaisten ulkopuolella.
Urheilijat ovat olympiajoukkueen julkisia kasvoja ja vaikuttavat voimakkaasti siihen, miten joukkueen brändi nähdään ja koetaan. Näin ollen olympiajoukkue hyötyy vahvoista, tunnetuista ja eri urheilulajeja edustavista urheilijoista.
Suomen Olympiajoukkue voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia sosiaalisen median sisällöntuotannon kehittämiseen ja näin ollen strategisesti suunnitella sisältöä, jolla on vaikutusta urheilijoiden brändin eri osa-alueisiin. Lisäksi tulokset valottavat, millaiset asiat vaikuttavat urheilijoiden brändiin, ja ennen kaikkea kuinka olympiajoukkueen sosiaalisen median sisältö vaikuttaa urheilijoiden brändiin.