Tekoäly matkailun markkinoinnissa
Laaksonen, Kiia (2025)
Laaksonen, Kiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018233
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä etsittiin vaihtoehtoja, miten voi käyttää tekoälyä matkailun markkinoinnissa. Tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyä voidaan hyödyn-tää yrityksien markkinoinnissa ja valikoida kohdeyritykselle soveltuvia työkaluja. Teoria osuudessa käsitellään tekoälyn kehitystä ja sen vaikutusta matkailualaan. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Matkailun kehittämiskeskus.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jossa tuotoksena oli tekoäly kielimallin (ChatGPT) käyttöohje. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä oli kaksi haastattelua. Haastatteluissa oli matkailualan yritys ja asiantuntija. Opinnäytetyön teoriaosuudessa oli tekoälyn kehityksestä ja sen vaikutuksesta matkailuun.
Tuloksia tuotosta varten saatiin haastatteluista. Yrityksen haastattelusta saatiin tietoa yrityksestä, jota varten ohjeet tehtiin. Asiantuntija haastattelusta saatiin tietoa ohjeen rakenteeseen ja rajattua ohjeen sisältöä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jossa tuotoksena oli tekoäly kielimallin (ChatGPT) käyttöohje. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä oli kaksi haastattelua. Haastatteluissa oli matkailualan yritys ja asiantuntija. Opinnäytetyön teoriaosuudessa oli tekoälyn kehityksestä ja sen vaikutuksesta matkailuun.
Tuloksia tuotosta varten saatiin haastatteluista. Yrityksen haastattelusta saatiin tietoa yrityksestä, jota varten ohjeet tehtiin. Asiantuntija haastattelusta saatiin tietoa ohjeen rakenteeseen ja rajattua ohjeen sisältöä.