Vastuuautoilijamallien palautteet ja kehityskohteet
Näykki, Mira (2025)
Näykki, Mira
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917953
Tiivistelmä
Neovalla otettiin laajemmin käyttöön niin kutsuttu vastuuautoilijamalli, jossa kuljetusliikkeet vastuutettiin toimimaan itsenäisemmin muun muassa suoraviivaistamalla yhteydenpito asiakkaan ja kuljetusliikkeen väliseksi. Tavoitteena oli kerätä palautteita ja kehityskohteita toimintaperiaatteiltaan neljästä erilaisesta vastuuautoilijamallista.
Ennen palautteiden ja kehityskohteiden keräämistä oli tärkeää ymmärtää vastuuautoilijamallien toimintaperiaatteet. Toimintaperiaatteet selvitettiin kuljetussopimusten sekä Neovan ja vastuuautoilijoiden kanssa käytyjen haastattelujen ja keskustelujen avulla.
Palautteiden ja kehityskohteiden selvittämiseksi toteutettiin kahdenkeskisiä puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistui yhteensä 19 toimintamallien parissa työskentelevää henkilöä: viisi ajojärjestelijää, viisi operaatiopäällikköä ja yhdeksän kuljetusliikkeen edustajaa kahdeksasta eri kuljetusliikkeestä. Neljältä asiakkaalta saatiin vastaukset haastattelukysymyksiin sähköpostitse.
Jokaisen toimintamallin toimenpide-ehdotukset on tuotu esiin luvussa 7.
Johtopäätöksenä todettiin, että jokaisen toimintamallin toimivuuteen vaikutti Neovan ja vastuuautoilijoiden välinen yhteistyö sekä molemminpuolinen tiedonjakaminen. Lisäksi havaittiin, että toimintaympäristö eli ihmiset ja asiakkaat, vastuuautoilijan yrittäjähenkisyys ja yhteistyömyönteisyys olivat keskeisiä tekijöitä.
Ennen palautteiden ja kehityskohteiden keräämistä oli tärkeää ymmärtää vastuuautoilijamallien toimintaperiaatteet. Toimintaperiaatteet selvitettiin kuljetussopimusten sekä Neovan ja vastuuautoilijoiden kanssa käytyjen haastattelujen ja keskustelujen avulla.
Palautteiden ja kehityskohteiden selvittämiseksi toteutettiin kahdenkeskisiä puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistui yhteensä 19 toimintamallien parissa työskentelevää henkilöä: viisi ajojärjestelijää, viisi operaatiopäällikköä ja yhdeksän kuljetusliikkeen edustajaa kahdeksasta eri kuljetusliikkeestä. Neljältä asiakkaalta saatiin vastaukset haastattelukysymyksiin sähköpostitse.
Jokaisen toimintamallin toimenpide-ehdotukset on tuotu esiin luvussa 7.
Johtopäätöksenä todettiin, että jokaisen toimintamallin toimivuuteen vaikutti Neovan ja vastuuautoilijoiden välinen yhteistyö sekä molemminpuolinen tiedonjakaminen. Lisäksi havaittiin, että toimintaympäristö eli ihmiset ja asiakkaat, vastuuautoilijan yrittäjähenkisyys ja yhteistyömyönteisyys olivat keskeisiä tekijöitä.