Etäohjelmoinnin hyödyntäminen robotiikassa: robotiikkalaboratorioharjoituksen kehittäminen
Haapakoski, Pauli (2025)
Haapakoski, Pauli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917925
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Tavoitteena oli kehittää laboratorio-harjoitus etäohjelmoinnista, hyödyntäen koulun IRB-4600 -teollisuusrobottia. Harjoituksen tarkoituksena oli syventää opiskelijoiden ymmärrystä etäohjelmoinnista, sekä robotille tarkoitettujen ohjelmointi- ja simulointisovelluksien käytöstä yleisesti.
Opinnäytetyön käytännön osa koostui robotin ympäristön mallintamisesta ohjelmointisovelluksiin, mallinnuksien kalibroinnista robotin kanssa sekä sovelluksilla tehtyjen ohjelmien siirtämisestä ajettavaksi robotille. Kun etäohjelmointia hyödyntämällä tehty ohjelma oli saatu robotille, kehitettiin tämän prosessin ympärille laboratorioharjoitus.
Harjoituksessa uutta opiskelijoille oli etäohjelmointi, mikä eroaa perinteisestä ohjelmoinnista olemalla autonomisempi ja älykkäämpi tapa ohjelmoida teollisuusrobotteja, missä manuaalinen työtaakka vähenee. Etäohjelmoinnin hyödyntäminen robotiikan alalla on nousussa, ja harjoitus antaa täten tulevaisuutta ajatellen hyvää kokemusta opiskelijoille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laboratorioharjoituksen lisäksi valmis kalibrointi robottisolulle kahdessa eri ohjelmointisovelluksessa, sekä ohjeet kalibrointiin, mitä voidaan soveltaa myös muille roboteille. Nämä tulokset antavat tulevaisuudessa koululle hyvän pohjan, minkä päälle on mahdollista rakentaa muita ohjelmointi- tai kalibrointiharjoituksia.
Opinnäytetyön käytännön osa koostui robotin ympäristön mallintamisesta ohjelmointisovelluksiin, mallinnuksien kalibroinnista robotin kanssa sekä sovelluksilla tehtyjen ohjelmien siirtämisestä ajettavaksi robotille. Kun etäohjelmointia hyödyntämällä tehty ohjelma oli saatu robotille, kehitettiin tämän prosessin ympärille laboratorioharjoitus.
Harjoituksessa uutta opiskelijoille oli etäohjelmointi, mikä eroaa perinteisestä ohjelmoinnista olemalla autonomisempi ja älykkäämpi tapa ohjelmoida teollisuusrobotteja, missä manuaalinen työtaakka vähenee. Etäohjelmoinnin hyödyntäminen robotiikan alalla on nousussa, ja harjoitus antaa täten tulevaisuutta ajatellen hyvää kokemusta opiskelijoille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laboratorioharjoituksen lisäksi valmis kalibrointi robottisolulle kahdessa eri ohjelmointisovelluksessa, sekä ohjeet kalibrointiin, mitä voidaan soveltaa myös muille roboteille. Nämä tulokset antavat tulevaisuudessa koululle hyvän pohjan, minkä päälle on mahdollista rakentaa muita ohjelmointi- tai kalibrointiharjoituksia.