Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

FOMO-ilmiön vaikutus nuorten tapahtumiin liittyvään ostokäyttäytymiseen TikTokissa

Hirvinen, Hanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Hirvinen_Hanna.pdf (1.762Mt)
Lataukset: 


Hirvinen, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817753
Tiivistelmä
Nuorten kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut digitaalisten alustojen vaikutuksesta, ja erityisesti TikTokin rooli päätöksenteossa on kasvanut. FOMO-ilmiö (Fear of Missing Out) on yksi esimerkki sosiaalisen median synnyttämistä ilmiöistä, jotka voivat ohjata nuorten ostopäätöksiä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten FOMO ilmenee TikTokissa ja miten se vaikuttaa nuorten ostokäyttäytymiseen. Lisäksi tarkasteltiin, millaiset TikTokin sisällöt herättävät ostohalua ja osallisuuden tunnetta.

Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, joka keräsi 110 vastausta. Kysely jaettiin TikTokin ja Instagramin kautta, ja siinä hyödynnettiin strukturoituja kysymyksiä sekä Likertin asteikkoa. Aineisto analysoitiin tilastollisesti, ja tuloksia tarkasteltiin myös vastaajaryhmittäin.

Tulokset osoittivat, että lähes puolet vastaajista oli kokenut ostohalua TikTok-sisältöjen perusteella ja kolmasosa tunsi ulkopuolisuutta. FOMO vaikutti erityisesti niihin, jotka käyttivät sovellusta usein tai osallistuivat aktiivisesti tapahtumiin. TikTokin sisällöt osoittautuivat tehokkaiksi ostopäätösten ärsykkeiksi: 66 % vastaajista oli tehnyt ostopäätöksen TikTokin perusteella, ja yli 80 % harkitsi ostamista.

Johtopäätöksenä voitiin todeta, että TikTokin rooli nuorten ostopäätösten taustalla on merkittävä, ja FOMO toimii usein sekä tunnepohjaisena että toimintaan ohjaavana tekijänä. Vaikka ilmiö ei ollut kaikille yhtä merkityksellinen, sen vaikutus oli erityisen selvä aktiivisimmilla käyttäjillä. Tulokset voivat hyödyttää markkinoijia ja tapahtumajärjestäjiä nuorten kohderyhmän paremman ymmärtämisen ja osallistavan sisällön suunnittelussa. Lisäksi havaittiin, että sosiaalisen kestävyyden näkökulmat, kuten nuorten hyvinvoinnin ja osallisuuden tukeminen, tulisi huomioida TikTokin kaltaisilla alustoilla tapahtuvassa viestinnässä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste