Sisäinen asiakkuus hoitotyössä
Roivas, Saku; Savolainen, Mikko (2025)
Roivas, Saku
Savolainen, Mikko
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917947
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme halusimme avata sisäisen asiakkuuden filosofiaa Esperi Vivianin henkilökunnalle ja avata heille työelämätaitojen käsitteitä. Tahtotilanamme oli myös nostaa näitä tärkeitä asioita esille ja koskettaa tällä aiheella jokaista työntekijää. Kunnianhimoisena tavoitteena oli lopulta hoitotyön laadun paraneminen. Tarkoituksena oli tehdä posteri yksikön henkilöstön kokemista tärkeistä asioista sisäiseen asiakkuuteen tai työelämätaitoihin liittyen. Posterin paikaksi valikoitui näkyvä paikka yksikön seinällä. Tässä opinnäytetyössä työelämätahona toimi hoivakoti Esperi Vivian Ylöjärveltä. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi posteri. Ohjauksen helpottamiseksi tehtiin posteri, joka luotiin käyttäen Canva-ohjelmaa. Posteri tulostettiin A2-kokoisena ja asetettiin tilaavan yksikön päiväsaliin henkilökunnan ja potilaiden nähtäväksi. Posterin ulkoasu toteutettiin huomioiden Esperin työvaatetuksen visuaalista ilmettä. Posterin muutoksenteko-oikeudet annetaan yhteistyötaholle. He voivat näin tarvittaessa muokata posteria vastaamaan ajankohtaisia tarpeita.
Sisäisellä asiakkuudella keskityimme työssämme siihen, että yksikön henkilökunnan voi mieltää sisäisiksi asiakkaiksi toinen toisilleen. Järjestimme osastotunnin, jonka aiheena olivat työelämätaidot, joiden hyvän hallitsemisen voidaan nähdä vaikuttavan suuresti hoitohenkilökunnan työn sujuvuuteen, työhyvinvointiin ja sitä kautta myös hoidon laatuun.
Sisäisellä asiakkuudella keskityimme työssämme siihen, että yksikön henkilökunnan voi mieltää sisäisiksi asiakkaiksi toinen toisilleen. Järjestimme osastotunnin, jonka aiheena olivat työelämätaidot, joiden hyvän hallitsemisen voidaan nähdä vaikuttavan suuresti hoitohenkilökunnan työn sujuvuuteen, työhyvinvointiin ja sitä kautta myös hoidon laatuun.