Näytä suppeat kuvailutiedot

Väyläviraston viestinnän onnistuminen, liikennemerkkien vaihtotyön ohjaus

Siiskonen, Minna (2025)

dc.contributor.authorSiiskonen, Minna
dc.date.accessioned2025-05-30T08:15:10Z
dc.date.available2025-05-30T08:15:10Z
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/891820
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö käsittelee yhteisöviestinnän periaatteita Väyläviraston ELY-keskuksille suunnatun viestinnän osalta, liittyen tieliikennelain 729/2018 muutoksen tuomiin liikennemerkkien vaihtotöihin ja päivitystarpeisiin. Työn tavoitteena oli Väyläviraston toimeksiannosta selvittää ELY-keskuksille suunnatun viestinnän onnistumista liikennemerkkien vaihtotyöhön liittyen ja tutkia liikennemerkkien vaihtotyön tilannetta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin viestintään liittyen kyselytutkimusta, jonka avulla pyrittiin saamaan selville vastaanottajien kannalta hyödyllisin ja käytettävin viestintäkanava. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii yhteisöviestinnän ja viestintäprosessin periaatteet, Väyläviraston liikennemerkkien vaihtotyöhön liittyvä ohjeistus sekä tieliikennelaki. Kyselytutkimuksen perusteella suurin osa vastaajista piti saamaansa liikennemerkkien vaihtotyöhön liittyvää viestintää riittävänä. Hyödyllisimpänä ja vastaajan parhaiten tavoittava viestintäkanavana pidettiin sähköpostia. Lyhyt etäkoulutus nähtiin myös hyödyllisenä. Hyödyttömimpänä viestintäkanavana pidettiin lähikoulutuspäivää ja lähes yhtä hyödyttöminä lyhyttä lähikoulutusta ja teams-ryhmän kautta tapahtuvaa viestintää. Liikennemerkkien vaihtotyön tilannetta tutkittiin maastotutkimuksella kesällä 2024 erityppisissä liikenneympäristöissä. Tutkimuksen perusteella viiden vuoden aikana vaihdettaviksi esitettyjen liikennemerkkien vaihtotilanne on edennyt vaihtelevasti. Mistään merkkiryhmästä ei ole tutkituissa tilanteissa vaihdettu kaikkia merkkejä, ja kokonaisuudessaan merkkejä on vielä vaihtamatta noin puolet. Ensimmäisinä ohjeistetut kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpien ”H23.1” ja ”H23.2” lisäykset ovat edenneet parhaiten. Myös liikenteenjakajia “D3.1” on vaihdettu yli puolet ja tutkittujen eritasoliittymien osalta kaikki jalankulun kieltävät merkit ”C13” on uusittu. Vähiten on vaihdettu liikennemerkkipylvään tehostamismerkkejä “I10.1”, joista tutkituista merkeistä oli vaihtamatta lähes 90 prosenttia. Päämerkeistä paljon vaihtamattomia merkkejä on myös suojatiemerkkien “E1” ja yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien merkkien ”D6” osalta.-
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleVäyläviraston viestinnän onnistuminen, liikennemerkkien vaihtotyön ohjaus-
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2025052917880-
dc.subject.degreeprogramfi=Liikenneala|sv=Transport|en=Traffic|-
dc.subject.ysoviestintä-
dc.subject.ysoliikennemerkit-
dc.subject.ysoopinnäytteet-
dc.relation.contractorVäylävirasto-
dc.subject.disciplineTulevaisuuden liikennejärjestelmät-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p36|http://www.yso.fi/onto/yso/p518|http://www.yso.fi/onto/yso/p3466|http://www.yso.fi/onto/yso/p1210|http://www.yso.fi/onto/yso/p8934|http://www.yso.fi/onto/yso/p1380|http://www.yso.fi/onto/yso/p4230|http://www.yso.fi/onto/yso/p515|http://www.yso.fi/onto/yso/p16489|http://www.yso.fi/onto/yso/p517fi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot