Tuotevalikoiman kehitysprosessi aloittavassa yrityksessä
Konstenius, Peetu (2025)
Konstenius, Peetu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918084
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä dokumentoin kymmenen viikon matkan, jonka aikana rakennan ensimmäisen tuotevalikoiman koru- ja asusteyritykselleni. Työ on päiväkirjamuotoinen raportti, joka yhdistää käytännön tekemisen ja luovan prosessin kirjaamisen reflektion kanssa. Päiväkirjamalli mahdollistaa suunnitelmien, toteutusten sekä virheiden kirjaamisen, minkä avulla voidaan kehittyä. Hyödynnän työssäni mielipiteitä sisältäviä muotiartikkeleita ja tieteellisiä lähteitä sekä yrityspuolelta saatuja oppeja.
Työssä rakennan yritykselleni ensin tuotteet ja edistän myös muita yritystoimintaan liittyviä osa-alueita, kuten asiakasryhmän määrittelyä ja markkinointistrategian miettimistä. Työvaiheitakin on laidasta laitaan ja niitä on esimerkiksi tuotteiden 3D-mallinnus, prototyyppien valmistus, sekä nettisivujen luonti.
Opinnäytetyötä seuraamalla pääsee näkemään, kuinka yrityksen brändin visuaalinen ilme, asiakaskohderyhmä ja liiketoimintamalli jäsentyvät työn aikana selkeäksi kokonaisuudeksi.
Työssä rakennan yritykselleni ensin tuotteet ja edistän myös muita yritystoimintaan liittyviä osa-alueita, kuten asiakasryhmän määrittelyä ja markkinointistrategian miettimistä. Työvaiheitakin on laidasta laitaan ja niitä on esimerkiksi tuotteiden 3D-mallinnus, prototyyppien valmistus, sekä nettisivujen luonti.
Opinnäytetyötä seuraamalla pääsee näkemään, kuinka yrityksen brändin visuaalinen ilme, asiakaskohderyhmä ja liiketoimintamalli jäsentyvät työn aikana selkeäksi kokonaisuudeksi.