Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Optical Evaluation of Ducted Fuel Injection for a Medium Speed Maritime Engine Fuel Injector

Lagus, Rasmus (2025)

 
Avaa tiedosto
Lagus_Rasmus.pdf (2.937Mt)
Lataukset: 


Lagus, Rasmus
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917997
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Wärtsilä Finland Oy:n toimeksiannosta heidän tutkimuslaboratoriossaan Vaasassa. Työn tavoitteena oli selvittää, voisiko suulakeohjattua polttoaineruiskutusmenetelmää (DFI) soveltaa suuremmissa ruiskusuuttimissa, kuten merimoottoreissa, vähentämään noen muodostumista palamisen aikana. DFI-konseptia testattiin vakiotilavuuskammiossa (CVPHC), toisin sanoen ruiskutuskammiossa. Tutkimuksessa suunniteltiin ja valmistettiin useampia suulakemalleja sisähalkaisijan vaihdellessa kahdesta kahdeksaan millimetriin. Suulakkeet asennettiin kammion sisään sitä varten suunnitellulla ja valmistetulla pitimellä.

Noen muodostuksen suhteellisen muutoksen mittaamiseksi käytettiin kahta suurnopeuskameraa, joilla seurattiin ruiskutetun polttoaineen palamisen valonvoimakkuutta. Valon voimakkuus nimittäin korreloi noen konsentraation kanssa. Lisäksi pakokanavaan asennettiin NOx-analysaattori typpioksidipäästöjen mittaamiseksi.

Tulokset osoittivat, että parhaiten toiminut suulake vähensi noen muodostusta noin 30 prosentilla verrattuna ruiskutukseen ilman suulaketta. Kuitenkin muutamat suulakemallit kuten D2L14G3 päinvastoin lisäsivät noen muodostusta yli 50 prosentilla. Parhaiten toiminut vakiosuulake oli mallia D4L22G7, kun taas erikoissuunniteltu, aukotettu Venturi-suulake saavutti vielä suuremman vähennyksen noen määrässä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste