Move!- Taitoja kehittävä harjoitepankki
Antila, Elisa; Caliskan, Deniz; Caliskan, Deniz (2025)
Antila, Elisa
Caliskan, Deniz
Caliskan, Deniz
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918038
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää alakoulun opettajille suunnattu harjoitepankki, joka tukee
oppilaiden motoristen taitojen kehittymistä Move!-järjestelmän pohjalta. Opinnäytetyön aihe on
Vantaan kaupungin liikunnan palvelualueelta. Työn taustalla oli huoli lasten vähentyneestä fyy sisestä aktiivisuudesta sekä opettajien kokema puute konkreettisista, arjessa toimivista työka luista Move!-järjestelmän tueksi. Harjoitepankin suunnittelussa yhdistyivät ajankohtainen tutki mustieto, haastattelut, opetussuunnitelman tavoitteet ja käytännön pedagogiset ratkaisut, joiden
avulla pyrittiin vahvistamaan opetuksen liikunnallista vaikuttavuutta ja lasten fyysistä toimintaky kyä.
Tietoperusta rakentui motoristen taitojen kehitystä, fyysisen aktiivisuuden merkitystä ja Move!-
järjestelmää käsittelevästä kotimaisesta ja kansainvälisestä tutkimuksesta. Kehittämistyö toteu tettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa sekä tutki mus- ja teoriatietoa. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa kartoitettiin opet tajien kokemuksia ja toiveita. Harjoitepankin sisältöä testattiin käytännössä, ja sen kehittämistä
ohjasi opettajilta ja tilaajalta saatu palaute.
Tuloksena syntyi visuaalisesti selkeä, rakenteeltaan looginen ja helposti sovellettava harjoite pankki, joka sisältää välineettömiä liikunnallisia harjoitteita eri oppimisympäristöihin. Harjoitteet
tukevat motoristen perustaitojen, liikkuvuuden ja kestävyyden kehittämistä Move! -järjestelmän
mukaisesti. Päätelmänä todettiin, että Move!-järjestelmän hyödyntäminen opetuksessa edellyt tää opettajia tukevia, konkreettisia välineitä. Kehitetty harjoitepankki vastaa tähän tarpeeseen
tarjoten ajankäytöllisesti tehokkaan ja pedagogisesti perustellun työkalun opetuksen tueksi.
oppilaiden motoristen taitojen kehittymistä Move!-järjestelmän pohjalta. Opinnäytetyön aihe on
Vantaan kaupungin liikunnan palvelualueelta. Työn taustalla oli huoli lasten vähentyneestä fyy sisestä aktiivisuudesta sekä opettajien kokema puute konkreettisista, arjessa toimivista työka luista Move!-järjestelmän tueksi. Harjoitepankin suunnittelussa yhdistyivät ajankohtainen tutki mustieto, haastattelut, opetussuunnitelman tavoitteet ja käytännön pedagogiset ratkaisut, joiden
avulla pyrittiin vahvistamaan opetuksen liikunnallista vaikuttavuutta ja lasten fyysistä toimintaky kyä.
Tietoperusta rakentui motoristen taitojen kehitystä, fyysisen aktiivisuuden merkitystä ja Move!-
järjestelmää käsittelevästä kotimaisesta ja kansainvälisestä tutkimuksesta. Kehittämistyö toteu tettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa sekä tutki mus- ja teoriatietoa. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa kartoitettiin opet tajien kokemuksia ja toiveita. Harjoitepankin sisältöä testattiin käytännössä, ja sen kehittämistä
ohjasi opettajilta ja tilaajalta saatu palaute.
Tuloksena syntyi visuaalisesti selkeä, rakenteeltaan looginen ja helposti sovellettava harjoite pankki, joka sisältää välineettömiä liikunnallisia harjoitteita eri oppimisympäristöihin. Harjoitteet
tukevat motoristen perustaitojen, liikkuvuuden ja kestävyyden kehittämistä Move! -järjestelmän
mukaisesti. Päätelmänä todettiin, että Move!-järjestelmän hyödyntäminen opetuksessa edellyt tää opettajia tukevia, konkreettisia välineitä. Kehitetty harjoitepankki vastaa tähän tarpeeseen
tarjoten ajankäytöllisesti tehokkaan ja pedagogisesti perustellun työkalun opetuksen tueksi.