Maximal flexibilitet med bibehållen identitet : en genomlysning av Region Hallands visuella identitet och dess problematik
Salvesen, Amelie (2025)
Salvesen, Amelie
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918066
Tiivistelmä
Detta examensarbete består av en genomlysning av Region Hallands nuvarande grafiska profil. Uppdraget för Region Halland genomfördes i samarbete med kommunikationsbyrån Futurniture och syftade till att identifiera brister och utmaningar i profilen. Fokus låg på att föreslå åtgärder för att skapa riktlinjer och grafiska element snarare än att skapa en helt ny profil. Brister i strukturen resulterade i en otydlig och splittrad kommunikation inom regionen. Vidare undersöker detta arbete grafiska profiler och betydelsen av rebranding.
För att stärka mina argument genomförde jag litteratur- och fallstudier, vilket gav mig en bättre förståelse för varför rebranding kan vara nödvändig för att förbättra och förtydliga en organisations identitet. För att undersöka de specifika utmaningarna genomförde jag, tillsammans med Futurniture intervjuer med medarbetare inom Region Halland. Intervjuerna gav detaljerad information om brister i den nuvarande grafiska profilen. Jag utförde även en analys av befintligt material samt höll diskussioner med arbetsgruppen och med kunden.
I slutet av arbetet har jag skapat en samling kommunikationsenheter baserade på en nyutvecklad färgpalett. Denna samling används för att utvärdera och säkerställa att den nya färgpaletten är användarvänlig, tillgänglig och enhetlig samtidigt som den stärker Region Hallands visuella identitet.
För att stärka mina argument genomförde jag litteratur- och fallstudier, vilket gav mig en bättre förståelse för varför rebranding kan vara nödvändig för att förbättra och förtydliga en organisations identitet. För att undersöka de specifika utmaningarna genomförde jag, tillsammans med Futurniture intervjuer med medarbetare inom Region Halland. Intervjuerna gav detaljerad information om brister i den nuvarande grafiska profilen. Jag utförde även en analys av befintligt material samt höll diskussioner med arbetsgruppen och med kunden.
I slutet av arbetet har jag skapat en samling kommunikationsenheter baserade på en nyutvecklad färgpalett. Denna samling används för att utvärdera och säkerställa att den nya färgpaletten är användarvänlig, tillgänglig och enhetlig samtidigt som den stärker Region Hallands visuella identitet.