Iloa selloryhmästä
Vatjus, Tuuli (2025)
Vatjus, Tuuli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018300
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ryhmäsoittoa sekä laulamista lähestymistapoina instrumentin soiton oppimiseen. Tutkimuksen kohteena on ryhmässä soittamisen erityispiirteet sekä se, miten laulaminen tukee soittamista. Lisäksi haetaan vastausta selloryhmälle sovittamisesta esiin nouseviin kysymyksiin.
Ryhmässä soittaminen on usein oppilaille erityisen innostavaa. Ryhmässä tapahtuu vertaisoppimista. Kuuluminen ryhmään toimii soitonopettelussa kannattelevana elementtinä. Ryhmätyöskentelyssä ilmapiirillä on keskeinen merkitys ja ryhmäsoiton positiiviset vaikutukset tulevatkin esiin, jos oppilas tuntee olonsa turvalliseksi.
Laulaminen on yhteydessä soitonoppimiseen monin tavoin. Se herkistää kuuntelemista, mikä muun muassa parantaa intonaatiota. Koska laulaminen tapahtuu omassa kehossa, se lisää kehontuntemusta. Sen tulisikin mielellään kulkea soittamisen mukana aivan soittotaipaleen alusta alkaen, jotta se muodostuisi mahdollisimman luonnolliseksi työkaluksi soiton harjoittelussa. Ryhmässä yhdessä laulaminen voi helpottaa kynnystä laulamisen aloittamiseen.
Työ on toimintatutkimus, sillä siihen sisältyi myös viiden sovituksen tekeminen selloryhmälle. Sovitukset on tehty lastenlauluista ja niihin on kirjoitettu myös laulujen sanat, jotta niiden laulaminen olisi myös helppoa. Sovitukset on suunniteltu aloitteleville sellisteille ja mukana kaikissa on yhtä lukuun ottamatta myös helppo lisästemma aivan alkeissoittoa varten.
Selloryhmälle sovittamisessa muodostui haasteeksi saada sovitukset soimaan hyvin kaikkien stemmojen ollessa kohtalaisen lähekkäin matalassa rekisterissä. Kompromisseja täytyi tehdä musiikillisesti toimivien ratkaisujen ja stemman yksinkertaisen soitettavuuden välillä.
Ryhmässä soittaminen on usein oppilaille erityisen innostavaa. Ryhmässä tapahtuu vertaisoppimista. Kuuluminen ryhmään toimii soitonopettelussa kannattelevana elementtinä. Ryhmätyöskentelyssä ilmapiirillä on keskeinen merkitys ja ryhmäsoiton positiiviset vaikutukset tulevatkin esiin, jos oppilas tuntee olonsa turvalliseksi.
Laulaminen on yhteydessä soitonoppimiseen monin tavoin. Se herkistää kuuntelemista, mikä muun muassa parantaa intonaatiota. Koska laulaminen tapahtuu omassa kehossa, se lisää kehontuntemusta. Sen tulisikin mielellään kulkea soittamisen mukana aivan soittotaipaleen alusta alkaen, jotta se muodostuisi mahdollisimman luonnolliseksi työkaluksi soiton harjoittelussa. Ryhmässä yhdessä laulaminen voi helpottaa kynnystä laulamisen aloittamiseen.
Työ on toimintatutkimus, sillä siihen sisältyi myös viiden sovituksen tekeminen selloryhmälle. Sovitukset on tehty lastenlauluista ja niihin on kirjoitettu myös laulujen sanat, jotta niiden laulaminen olisi myös helppoa. Sovitukset on suunniteltu aloitteleville sellisteille ja mukana kaikissa on yhtä lukuun ottamatta myös helppo lisästemma aivan alkeissoittoa varten.
Selloryhmälle sovittamisessa muodostui haasteeksi saada sovitukset soimaan hyvin kaikkien stemmojen ollessa kohtalaisen lähekkäin matalassa rekisterissä. Kompromisseja täytyi tehdä musiikillisesti toimivien ratkaisujen ja stemman yksinkertaisen soitettavuuden välillä.