Verso-menetelmä kouluympäristössä : Verso-menetelmän vaikutus keskilapsuuden kasvuun ja kehitykseen
Uusitalo, Sofia (2025)
Uusitalo, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018177
Tiivistelmä
Koulun toimintaan on otettu uusi Verso-menetelmä käyttöön, johon opinnäytetyö pohjautuu. Tarkoitus ja tavoite opinnäytetyölle liittyy yhteisölliseen oppilashuoltoon, eli Verso-menetelmä kouluarjen toimintakulttuurissa, ja sen vaikutusten ja kokemusten tutkimiseen keskilapsuuttaan elävien lasten kasvua ja kehitystä ajatellen osallisuus, toimijuus ja yhteisöllisyys näkökulmista.
Opinnäytetyössä käydään vuoropuhelua vertaissovitteluteorian ja Erik H. Eriksonin teorian psykososiaalisesta näkökulmasta keskilapsuuden kehitysvaiheessa lasten yhteisöissä. Keskiössä vertaissovittelun ja psykososiaalisten näkökulmien henkeen nojaten ovat osallisuus, toimijuus ja yhteisöllisyys lomakeaineiston sisältöä analysoitaessa. Kysely sisältää laadullisia kysymyksiä. Ensisijainen tutkimuskysymys opinnäytetyössä on, että millaisia kokemuksia ja vaikutuksia Verso-menetelmän toteuttaminen koulussa on aikaansaanut? Tarkempi kohdennus keskittyy lapsiin, jotka elävät keskilapsuuttaan, ja Verso-menetelmän vaikutusta heidän kehitykseensä, ja sen tukemiseen.
Tavoite on avartaa näkymää keskilapsuuttaan eläviin lapsiin, ja vertaissovittelun käytännön vaikutusten tutkimista osallisuuden, yhteisöllisyyden ja toimijuuden näkökulmilta. Verso-menetelmä on yksi yhteisöllisen oppilashuollon väline huolehtia kouluille asetetuista kasvatuksellisista tehtävistä edistää lasten kasvua ja kehitystä. Kansainväliset ja suomalaiset tutkimustulokset restoratiivisista käytännöistä tutkitusti edistävät hyvinvointia kouluissa. Kyselyn vastaukset tuovat esille, että Verso-menetelmä tuottaa oppimista kohti rakentavia sovittelutoimintatapoja keskilapsuuden vuorovaikutuksessa. Voimavarojen kohdentamiskohde löytyy kyselyn myötä, eli edistää yhteistyössä toimintakulttuurin yhteisöllisyyden kasvua. Verso-toiminnan tavoitteellista istuttamista toimintakulttuuriin tuetaan yhteisöllisyys joukkovoimalla. Osallisuus, toimijuus ja yhteisöllisyys yhdessä rakentavat ja lisäävät hyvinvointia laaja-alaisesti kouluyhteisössä.
Opinnäytetyössä käydään vuoropuhelua vertaissovitteluteorian ja Erik H. Eriksonin teorian psykososiaalisesta näkökulmasta keskilapsuuden kehitysvaiheessa lasten yhteisöissä. Keskiössä vertaissovittelun ja psykososiaalisten näkökulmien henkeen nojaten ovat osallisuus, toimijuus ja yhteisöllisyys lomakeaineiston sisältöä analysoitaessa. Kysely sisältää laadullisia kysymyksiä. Ensisijainen tutkimuskysymys opinnäytetyössä on, että millaisia kokemuksia ja vaikutuksia Verso-menetelmän toteuttaminen koulussa on aikaansaanut? Tarkempi kohdennus keskittyy lapsiin, jotka elävät keskilapsuuttaan, ja Verso-menetelmän vaikutusta heidän kehitykseensä, ja sen tukemiseen.
Tavoite on avartaa näkymää keskilapsuuttaan eläviin lapsiin, ja vertaissovittelun käytännön vaikutusten tutkimista osallisuuden, yhteisöllisyyden ja toimijuuden näkökulmilta. Verso-menetelmä on yksi yhteisöllisen oppilashuollon väline huolehtia kouluille asetetuista kasvatuksellisista tehtävistä edistää lasten kasvua ja kehitystä. Kansainväliset ja suomalaiset tutkimustulokset restoratiivisista käytännöistä tutkitusti edistävät hyvinvointia kouluissa. Kyselyn vastaukset tuovat esille, että Verso-menetelmä tuottaa oppimista kohti rakentavia sovittelutoimintatapoja keskilapsuuden vuorovaikutuksessa. Voimavarojen kohdentamiskohde löytyy kyselyn myötä, eli edistää yhteistyössä toimintakulttuurin yhteisöllisyyden kasvua. Verso-toiminnan tavoitteellista istuttamista toimintakulttuuriin tuetaan yhteisöllisyys joukkovoimalla. Osallisuus, toimijuus ja yhteisöllisyys yhdessä rakentavat ja lisäävät hyvinvointia laaja-alaisesti kouluyhteisössä.