Mitä ammatillisia ominaisuuksia vakuutusasiamieheltä vaaditaan työssä menestymiseen?
Kinnunen, Teemu (2025)
Kinnunen, Teemu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018534
Tiivistelmä
Opinnäytetyötutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaisia ammatillisia taitoja ja ominaisuuksia vakuutusasiamies tarvitsee menestyäkseen alalla. Aiheenvalintaan vaikutti tutkijan ammatillinen kiinnostus vakuutusalaa kohtaan. Opinnäytetyö pyrkii avaamaan lukijalle vakuutusalaa sekä sen tämän hetkistä tilannetta Suomessa.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa perehdyttiin vakuutusalaan Suomessa, yleisesti vakuuttamiseen sekä vakuutusedustamiseen, jotta lukija saadaan tutustutettua vakuutusasiamiesten toimintaympäristöön. Tietoperustan toisessa osassa käytiin läpi myyntitaitoja tarkastelemalla sitä, mitä myyntiprosessi tyypillisesti pitää sisällään ja minkälaisia ammatillisia ominaisuuksia hyvältä myyjältä tyypillisesti löytyy.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusote. Tutkimuksessa hyödynnettiin puolistrukturoitua haastattelua, ja tutkimuksen kohdejoukkona oli vakuutusasiamiehet. Aineiston keruu toteutettiin puhelinhaastatteluina. Haastateltuja vakuutusasiamiehiä oli 4. Kaikki haastateltavat vakuutusasiamiehet edustivat eri yhtiöitä. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2025, ja niiden pohjalta raportoitiin tulokset. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin menetelmänä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tavoitevastaajamäärä jäi aikataulullisista syistä suunniteltua pienemmäksi. Jotta tuloksista saataisiin luotettavempia sekä yleistettävempiä tulisi vastaajamäärän olla suurempi. Tutkimustuloksista saadaan kuitenkin viitteellistä tietoa siitä, minkälaiset ammatilliset ominaisuudet auttavat vakuutusasiamiestä menestymään alalla.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa perehdyttiin vakuutusalaan Suomessa, yleisesti vakuuttamiseen sekä vakuutusedustamiseen, jotta lukija saadaan tutustutettua vakuutusasiamiesten toimintaympäristöön. Tietoperustan toisessa osassa käytiin läpi myyntitaitoja tarkastelemalla sitä, mitä myyntiprosessi tyypillisesti pitää sisällään ja minkälaisia ammatillisia ominaisuuksia hyvältä myyjältä tyypillisesti löytyy.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusote. Tutkimuksessa hyödynnettiin puolistrukturoitua haastattelua, ja tutkimuksen kohdejoukkona oli vakuutusasiamiehet. Aineiston keruu toteutettiin puhelinhaastatteluina. Haastateltuja vakuutusasiamiehiä oli 4. Kaikki haastateltavat vakuutusasiamiehet edustivat eri yhtiöitä. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2025, ja niiden pohjalta raportoitiin tulokset. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin menetelmänä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tavoitevastaajamäärä jäi aikataulullisista syistä suunniteltua pienemmäksi. Jotta tuloksista saataisiin luotettavempia sekä yleistettävempiä tulisi vastaajamäärän olla suurempi. Tutkimustuloksista saadaan kuitenkin viitteellistä tietoa siitä, minkälaiset ammatilliset ominaisuudet auttavat vakuutusasiamiestä menestymään alalla.