Målstyrd marknadsföring på sociala medier : hur företag väljer rätt plattform och innehåll
Nordström, Fredrik (2025)
Nordström, Fredrik
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018498
Tiivistelmä
I det här lärdomsprovet undersöker jag hur sju etablerade företag i Finland använder sociala medier som en del av sin marknadsföring, och hur de anpassar innehåll och val av plattform beroende på vad de vill uppnå. Jag har valt att fokusera på tre vanliga mål: att sälja mer, att växa genom rekrytering och att bygga sitt varumärke. För att få en inblick i hur företag resonerar har jag intervjuat sju personer som arbetar med marknadsföring inom olika branscher. Deras svar visar att valen av både innehåll och plattform påverkas starkt av syftet: LinkedIn används ofta i B2B och rekrytering, medan Meta-plattformarna används mångsidigare för att nå bredare publik. Video är ett vanligt format, men också bilder, storytelling och karuseller - inlägg där man kan bläddra mellan flera bilder -förekommer ofta. Flera berättade också att de tre målen ofta hänger ihop och att man sällan jobbar med bara ett av dem i taget. Resultaten i lärdomsprovet pekar på att det inte finns något ”rätt sätt” att jobba med sociala medier, men att det hjälper mycket att ha tydliga mål och att känna sin målgrupp. Den här studien kan ge riktlinjer för företag som vill bli bättre på att jobba strategiskt med innehåll på sociala medier.