Barnlitteraturens betydelse för småbarns socioemotionella utveckling : en handbok om hur sagor och berättelser kan främja känslomässiga- och sociala färdigheter
Burman, Milli; Evelinn, Tran; Tall, Jasmine (2025)
Burman, Milli
Evelinn, Tran
Tall, Jasmine
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118917
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att öka kunskapen om barnlitteraturens, böckers och sagors betydelse för barns socioemotionella utveckling, med särskilt fokus på hur högläsning kan stödja barn i åldern 3–6 år. Arbetet har genomförts som ett verksamhetsinriktat lärdomsprov, där produktutveckling använts som metod. Resultatet är handboken Böcker som bygger: Barnlitteraturens roll i den socioemotionella utvecklingen, som riktar sig till personal inom småbarnspedagogiken. Handboken innehåller både teoretiska grunder, med utgångspunkt i bland annat Freud, Erikson och Bronfenbrenner, och praktiska verktyg såsom boktips och bokbingo. Den lyfter fram högläsningens betydelse för barns utveckling av empati, känslohantering och sociala färdigheter. Behovet av ett konkret och lättillgängligt stödmaterial identifierades under studietiden, och handboken har utformats utifrån det behov som finns i verksamhetsfältet. Handboken är visuellt tilltalande, innehållsmässigt fokuserad och anpassad för användning i pedagogisk verksamhet. Den understryker hur en strukturerad användning av barnlitteratur kan stödja barns emotionella och sociala utveckling samt väcka och stärka deras intresse för läsning. The purpose of this thesis is to increase awareness of the significance of children's lit-erature, books, and stories for the socio-emotional development of young children, with a specific focus on how reading aloud can support children aged 3 to 6. The thesis was carried out as a practice-based project, using product development as the main method. The outcome is a handbook titled Books That Build: The Role of Children's Literature in Socio-Emotional Development, aimed at professionals in early childhood education.
The handbook includes both theoretical foundations—drawing on thinkers such as Freud, Erikson, and Bronfenbrenner—and practical tools such as book recommenda-tions and a book bingo activity. It highlights the role of reading aloud in supporting children's development of empathy, emotional regulation, and social skills. The need for a concrete and accessible support resource was identified during our studies, and the handbook was developed based on the observed needs in the field. The handbook is visually appealing, content-focused, and tailored for practical use in educational set-tings. It emphasizes that a structured approach to using children’s literature can promote children's emotional and social development, as well as strengthen their interest in reading. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoa lastenkirjallisuuden, kirjojen ja satujen merkityksestä lasten sosioemotionaaliselle kehitykselle, erityisesti keskittyen siihen, miten ääneen lukeminen voi tukea 3–6-vuotiaita lapsia. Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa on käytetty tuotekehitystä menetelmänä. Tuloksena on syntynyt opas Kirjoja, jotka rakentavat: Lastenkirjallisuuden rooli sosioemotionaalisessa kehityksessä, joka on suunnattu varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Opas sisältää sekä teoreettisia lähtökohtia, jotka perustuvat muun muassa Freudin, Eriksonin ja Bronfenbrenner teorioihin, että käytännön työkaluja, kuten kirjavinkkejä ja kirjabingoa. Opas tuo esiin ääneen lukemisen merkityksen lasten empatian, tunnesäätelyn ja sosiaalisten taitojen kehityksessä. Konkreettisen ja helposti saavutettavan tukimateriaalin tarve havaittiin opintojen aikana, ja opas on laadittu vastaamaan kentällä esiintyvää tarvetta.
Opas on visuaalisesti houkutteleva, sisällöltään keskittynyt ja soveltuu käytettäväksi pedagogisessa toiminnassa. Se korostaa, kuinka rakenteellinen lastenkirjallisuuden käyttö voi tukea lasten emotionaalista ja sosiaalista kehitystä sekä herättää ja vahvistaa heidän lukuhaluaan.
The handbook includes both theoretical foundations—drawing on thinkers such as Freud, Erikson, and Bronfenbrenner—and practical tools such as book recommenda-tions and a book bingo activity. It highlights the role of reading aloud in supporting children's development of empathy, emotional regulation, and social skills. The need for a concrete and accessible support resource was identified during our studies, and the handbook was developed based on the observed needs in the field. The handbook is visually appealing, content-focused, and tailored for practical use in educational set-tings. It emphasizes that a structured approach to using children’s literature can promote children's emotional and social development, as well as strengthen their interest in reading.
Opas on visuaalisesti houkutteleva, sisällöltään keskittynyt ja soveltuu käytettäväksi pedagogisessa toiminnassa. Se korostaa, kuinka rakenteellinen lastenkirjallisuuden käyttö voi tukea lasten emotionaalista ja sosiaalista kehitystä sekä herättää ja vahvistaa heidän lukuhaluaan.