Tunne ja samaistuminen osana dokumenttielokuvan katsojakokemusta : case: lyhytdokumenttielokuva Kipupiste
Koskiranta, Jessica (2025)
Koskiranta, Jessica
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018559
Tiivistelmä
Lyhytdokumenttielokuva Kipupiste on taiteellisena opinnäyteprojektinani toteu tettu elokuva. Se käsittelee väkivaltaistunutta homofobiaa Patrick Tiaisen tapauksen kautta. Tavoitteeni on tutkia tunnereaktion ja samaistumisen muodostumista katsojassa ja selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat samaistumisen syntymiseen.
Katsojatutkimuksen aineistona käytän Kipupiste-dokumenttielokuvaa sekä puolistrukturoituja haastattelukaavakkeita. Vastauksia peilaan laajaan teoriapohjaan, joka käsittelee tunteita ja samaistumista.
Keskeistä opinnäytetyöni tulkinnassa on paradoksaalinen ajattelu. Tutkimuskysymykseni sekä teoreettinen osuuteni kiertyvät tunteiden paradoksin ympärille eri näkökulmista. Samaistuminen, dramaturginen tunnemanipulaatio sekä tunnereaktio katsojassa ovat tutkimukseni pääkohteita. On erityisen kiinnostavaa, että pelkoreaktio on usein ulkoapäin opittua ja samaistuminen voi olla myös välillistä.
Johtopäätöksissäni totean, että empatia ja epävarmuus kulkevat käsi kädessä. Kipupiste-dokumenttielokuvan aiheen marginaalisuus jakaa samaistumisen kokemusta, mutta elokuvassa käsitelty vihapuhe on helposti tunnistettavissa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa muissa konteksteissa.
Katsojatutkimuksen aineistona käytän Kipupiste-dokumenttielokuvaa sekä puolistrukturoituja haastattelukaavakkeita. Vastauksia peilaan laajaan teoriapohjaan, joka käsittelee tunteita ja samaistumista.
Keskeistä opinnäytetyöni tulkinnassa on paradoksaalinen ajattelu. Tutkimuskysymykseni sekä teoreettinen osuuteni kiertyvät tunteiden paradoksin ympärille eri näkökulmista. Samaistuminen, dramaturginen tunnemanipulaatio sekä tunnereaktio katsojassa ovat tutkimukseni pääkohteita. On erityisen kiinnostavaa, että pelkoreaktio on usein ulkoapäin opittua ja samaistuminen voi olla myös välillistä.
Johtopäätöksissäni totean, että empatia ja epävarmuus kulkevat käsi kädessä. Kipupiste-dokumenttielokuvan aiheen marginaalisuus jakaa samaistumisen kokemusta, mutta elokuvassa käsitelty vihapuhe on helposti tunnistettavissa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa muissa konteksteissa.