Hankkeen alkukartoitus ja viestinnän kehittäminen
Mikkola, Anne (2025)
Mikkola, Anne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lomalaidun ry ja tavoitteena oli tunnistaa kehittämishankkeen toimenpiteitä ja viestinnän painopisteitä alkukartoituksen pohjalta sekä selvittää, miten ne voidaan kohdentaa tehokkaasti kohderyhmän tarpeita vastaaviksi. Tutkimuksen kohteena oli maaseutumatkailuun liittyvä luontopohjaisten aktiviteettien kehittämishanke.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa yhdistettiin kyselytutkimus ja teemahaastattelut.Alkukartoitus kohdistettiin Etelä-Suomen neljän maakunnan alueella toimiviin maaseutumatkailu- ja ohjelmapalveluyrityksiin, ja sen tarkoituksena oli selvittää yritysten nykytilanne, kehittämistarpeet sekä viestintään liittyvät odotukset. Kartoitusta täydennettiin teemahaastatteluilla.Työn teoreettinen viitekehys rakentui sidosryhmä- ja hankeviestinnän, vuorovaikutteisuuden sekä palvelumuotoilun periaatteiden ympärille. Lisäksi tarkasteltiin luontopohjaisten aktiviteettien roolia ja uudistavaa matkailua osana maaseutumatkailun kehittämistä.Tuloksena syntyi kokonaiskuva alueen yritysten tilanteesta ja tarpeista. Analyysi mahdollisti keskeisten kehittämiskohteiden sekä viestintäkanavien ja -tapojen tunnistamisen. Näiden pohjalta laadittiin ohjeistus, joka tukee hankeviestinnän suunnittelua kohderyhmälähtöisesti ja vuorovaikutusta edistäen. Ohjeistus tarjoaa konkreettisia keinoja viestinnän selkeyttämiseen, saavutettavuuden parantamiseen ja osallistavien menetelmien hyödyntämiseen.
Opinnäytetyö esittää käytännönläheisiä kehittämisvälineitä hanketoimijoille ja antaa suosituksia tehokkaasta, arvolähtöisestä ja osallistavasta viestinnästä maaseutumatkailun kontekstissa. Tulokset korostavat viestinnän merkitystä paitsi tiedonvälityksenä myös keskeisenä tekijänä hankkeen vaikuttavuuden ja sidosryhmien sitouttamisen kannalta.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa yhdistettiin kyselytutkimus ja teemahaastattelut.Alkukartoitus kohdistettiin Etelä-Suomen neljän maakunnan alueella toimiviin maaseutumatkailu- ja ohjelmapalveluyrityksiin, ja sen tarkoituksena oli selvittää yritysten nykytilanne, kehittämistarpeet sekä viestintään liittyvät odotukset. Kartoitusta täydennettiin teemahaastatteluilla.Työn teoreettinen viitekehys rakentui sidosryhmä- ja hankeviestinnän, vuorovaikutteisuuden sekä palvelumuotoilun periaatteiden ympärille. Lisäksi tarkasteltiin luontopohjaisten aktiviteettien roolia ja uudistavaa matkailua osana maaseutumatkailun kehittämistä.Tuloksena syntyi kokonaiskuva alueen yritysten tilanteesta ja tarpeista. Analyysi mahdollisti keskeisten kehittämiskohteiden sekä viestintäkanavien ja -tapojen tunnistamisen. Näiden pohjalta laadittiin ohjeistus, joka tukee hankeviestinnän suunnittelua kohderyhmälähtöisesti ja vuorovaikutusta edistäen. Ohjeistus tarjoaa konkreettisia keinoja viestinnän selkeyttämiseen, saavutettavuuden parantamiseen ja osallistavien menetelmien hyödyntämiseen.
Opinnäytetyö esittää käytännönläheisiä kehittämisvälineitä hanketoimijoille ja antaa suosituksia tehokkaasta, arvolähtöisestä ja osallistavasta viestinnästä maaseutumatkailun kontekstissa. Tulokset korostavat viestinnän merkitystä paitsi tiedonvälityksenä myös keskeisenä tekijänä hankkeen vaikuttavuuden ja sidosryhmien sitouttamisen kannalta.