Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mässor som marknadsföringsverktyg – Hur lönsamt är det för företag egentligen?

Karlsson, Fanny (2025)

 
Avaa tiedosto
Karlsson_Fanny.pdf (649.6Kt)
Lataukset: 


Karlsson, Fanny
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018691
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov undersöker hur deltagande i mässor, med fokus på I Love Me-mässan påverkar Fashion Model Agencys varumärkeskännedom och kundrelationer. Syftet är att analysera om fysisk närvaro och personliga möten kan stärka företagets synlighet och bidra till ökad försäljning. Studien baserar sig på sekundärdata från Fashion Model Agency och omfattar modellansökningar, bokningar av personliga möten samt försäljning av modellkurser under perioden 29.11.2024–13.3.2025. Metoden är kvantitativ och använder beskrivande statistik samt korrelationsanalys med Pearsons r. Resultaten visar att mässdeltagande genererade 317 modellansökningar, 40 personliga möten och 13 sålda modellkurser. En medelstark korrelation upptäcktes mellan antalet modellansökningar och möten, samt modellansökningar och kursregistreringar, vilket visar viktigheten av personliga kontakter. Dessutom upptäcktes en stark korrelation mellan personliga möten och kursköp. Studien bekräftar teorier av (Aaker, 1991) och (Keller, 2003) om varumärkeskapital och varumärkeskännedom, samt (Grönroos, 1994) modell om relationsmarknadsföring. Den visar att kvaliteten på interaktionen är viktigare än kvantiteten för att omvandla intresse till betalande kunder. Begränsningar i studien inkluderar användningen av sekundärdata och studiens fokus på ett enda företag och en mässa, vilket kan påverka generaliserbarheten. Resultaten visar att mässdeltagande kan vara en effektiv strategi för varumärkesbyggande och kundrelationsutveckling, särskilt om tyngden läggs på kvalitativa möten och långsiktiga insatser. Dessutom förstärker den positiva avkastningen argumentet för fortsatt investering.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste