Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Saavutettavuus yksityisten terveydenhuollon toimijoiden verkkosivustoilla

Bäckman, Tiina (2025)

 
Avaa tiedosto
Backman_Tiina.pdf (1004.Kt)
Lataukset: 


Bäckman, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118818
Tiivistelmä
Saavutettavuus on tärkeä osa digitaalisten palveluiden laatua ja vastuullista suunnittelua. Terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa saavutettavuus korostuu entisestään, sillä käyttäjät ovat toimintakyvyltään vaihtelevia ja useimmiten haavoittuvassa asemassa olevia. Koska yksityinen terveydenhuolto on ottamassa koko ajan suurempaa osaa terveyspalveluiden tuottamisesta, on tärkeää kiinnittää huomiota sen digitaalisten palveluiden saavutettavuuteen ja tunnistaa mahdolliset saavutettavuuspuutteet niiden korjaamiseksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin kolmen yksityisen terveydenhuollon toimijan verkkosivustot täyttävät lainsäädännön ja WCAG 2.1 -ohjeistuksen A- ja AA-tason saavutettavuusvaatimukset sekä tunnistaa kehityskohteita saavutettavamman käyttökokemuksen edistämiseksi.

Tutkimus toteutettiin laadullisena saavutettavuusarviointina huhtikuussa 2025 hyödyntäen automaattisia työkaluja WAVE, Axe DevTools ja Lighthouse, sekä manuaalisia menetelmiä eli näppäimistö- ja ruudunlukijatestausta, suurennustarkistusta ja heuristista tarkistuslistaa. Arvioinnit suoritettiin sekä tietokoneella että mobiililaitteella. Heuristinen tarkistuslista pohjautui WCAG- ohjeistukseen ja keskittyi erityisesti terveyspalveluiden kannalta olennaisiin seikkoihin, kuten selkeyteen, lomakkeiden toimivuuteen ja monikielisyyteen.

Tulosten perusteella verkkosivustojen saavutettavuustaso vaihteli. Yksi verkkosivusto täytti saavutettavuusvaatimukset selvästi muita paremmin, erityisesti saavutettavuusselosteen ajantasaisuuden, ruudunlukijatuen ja rakenteen osalta. Kahdessa muussa ilmeni puutteita muun muassa kontrasteissa, elementtien nimeämisessä, lomakevirheilmoituksissa ja palautemahdollisuuksien selkeydessä. Puutteet voivat estää erityisesti toimintarajoitteisten käyttäjien sujuvaa palvelunkäyttöä.

Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että saavutettavuus ei ole pelkästään tekninen vaatimus, vaan merkittävä osa yhdenvertaista käyttökokemusta. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia kehitysehdotuksia, joita voidaan hyödyntää yksityisen terveydenhuollon verkkopalveluiden parantamisessa. Lisäksi työ nostaa esiin jatkotutkimuksen tarpeen, erityisesti mobiilisovellusten ja uusien teknologioiden saavutettavuuden osalta. Opinnäytetyö kehitti tekijän ymmärrystä saavutettavuudesta ja digitaalisten palveluiden suunnittelun periaatteista, sekä herätti syvempää kiinnostusta yhdenvertaisuutta tukevaan digitaalisten palveluiden suunnittelu- ja kehittämistyöhön.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste