Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kipsihoidon opetus opetusmenetelmänä PBL-ongelmaperustainen oppiminen

Kallio, Merja (2015)

 
Avaa tiedosto
Kallio_Merja.pdf (703.5Kt)
Lataukset: 


Kallio, Merja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204561
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Ammattiopisto Tavastian kipsihoidon opetusta ja havainnoida, toteutuuko siinä PBL eli ongelma pe-rustainen oppiminen. Tiedonkeruun toteutettiin syys-marraskuussa 2014 Ammattiopisto Tavastiassa Hämeenlinnassa. Tavoitteena oli havainnoida ongelmaperustaisen oppimisen mallin toteutumista opetuksen näkökulmas-ta. Teoreettisina lähtökohtina olivat tiedot kipsihoidosta, taitojen opettami-sesta ja oppimisesta, PBL-oppimisesta, potilasturvallisuudesta ja laadusta.

Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Aineiston kerääminen toteutui kaksivai-heisena. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin tietoa kipsihoidosta, taitojen opetuksesta ja oppimisesta, lähihoitaja koulutuksen kipsausopetuksesta se-kä siihen liittyvästä potilasturvallisuudesta ja laadusta. Lisäksi perehdyttiin PBL-teoriaan. Tiedonkeruun toisessa vaiheessa tehtiin tarkkailevaa havain-nointia erään opiskelija ryhmän kipsihoidon laboraatiotunneilta.

Tutkimustulokset osoittivat, että PBL toteutuu kipsihoidon opetuksessa lähihoitaja koulutuksessa. Tällainen käytännön tekeminen oppitunneilla on opiskelijalle hyvää harjoitusta työelämän vaatimuksiin.

Opinnäytetyön tarkoitus oli olla kehittämistehtävä, jonka jatkotavoitteena ovat kipsausopetuksen kehittäminen talouden ja johtamisen näkökulmasta. Kehittämistehtävän jatkotavoitteena talouden näkökulmasta ovat kipsihoi-don opetuksen tuotteistaminen, kustannusten laskeminen ja työelämäyh-teistyön kehittäminen. Johtamisen näkökulmasta jatkotavoitteet ovat päte-vän opettajan rekrytointi, koulukohtaisen opetussuunnitelman kehittämi-nen, käytännön opetuksen ja opetusmenetelmien kehittäminen, opiskelijoi-den motivointi sekä työelämäyhteistyön kehittäminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste