Sosiaalisen median markkinointiviestintästrategia verkkokaupalle
Keskinen, Sanna (2015)
Keskinen, Sanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504184517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504184517
Tiivistelmä
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteena on laatia design-koruja myyvän yrityksen verkkokaupalle sosiaaliseen mediaan keskittyvä markkinointiviestintästrategia yhdeksi vuodeksi. Yritys on hiljattain aloittanut toimintansa, joten brändi ei ole vielä kovin tunnettu. Tavoitteena on laatia ainoastaan strategia, joten tarkempaa suunnitelmaa, budjetointia ja toimeenpanoa ei käsitellä tässä opinnäytetyössä.
Tutkimuskysymyksiä ovat: miten yritys voisi tavoittaa oikean kohderyhmän, parantaa brändinsä tunnettuutta ja saada asiakkaat suosittelemaan tuotteita omille verkostoilleen sekä miten ja mitä kanavia kautta yritys voisi kertoa tuotteistaan ja toiminnastaan.
Teoriataustana käytetään teoriaa markkinointiviestinnästä ja sen suunnittelusta. Teoriaosiossa esitellään myös markkinointiviestinnässä hyödynnettävän mediatilan jako maksettuun, omaan ja ansaittuun mediaan. Lisäksi määritellään brändin käsite ja kerrotaan brändin rakentamisen haasteita. Markkinointiviestinnän teoriaa sovelletaan nimenomaan muoti- ja lifestyle-alan ja verkkokaupan markkinointiviestintään. Lisäksi on esitelty toimeksiantajayrityksen kannalta kaikkein oleellisimmat kanavat keskittyen sosiaaliseen mediaan: miten kuluttajat käyttävät eri kanavia ja miten niitä on mahdollista hyödyntää toimeksiantajan markkinointiviestinnässä.
Produktina syntyvä strategia esitetään PowerPoint-tiedostona. Se sisältää yrityksen mission, vision ja arvot, viestinnän tavoitteet ja keskeisen sisällön, nykytilan analysoinnin sekä valitut kanavat ja vinkkejä niiden hyödyntämiseen. Lopuksi määritellään toimeenpano aikatauluineen sekä mittaaminen ja seuranta.
Yrityksen kannattaa jatkaa markkinointiviestintäänsä sosiaalisessa mediassa Facebookissa, Instagramissa ja Pinterestissä, joita yritys on jo käyttänyt, mutta näiden kanavien käyttöä tehostetaan entisestään. Visuaalisuus ja kuvien julkaiseminen säännöllisesti ovat tärkeimpiä keinoja. Asiakkaita voi myös aktivoida erilaisten kilpailujen ja kyselyiden avulla. Lisäksi voisi harkita eri kieliversioiden laatimista sisällöistä. Yritys voisi kirjoittaa omaa suunnittelijoita käsittelevää blogia ja myös tehdä yhteistyötä muotiblogien kanssa. Lisäksi yrityksen kannattaa osallistua messuille, joissa heidän kohderyhmänsä käy ja parantaa näkyvyyttä hakukoneissa avainsanojen valinnan avulla. Kaikissa kanavissa tulee olla linkitys muihin kanaviin.
Ensimmäisen puolen vuoden aikana on tarkoitus parantaa brändin tunnettuutta kasvattamalla sivutykkäysten ja seuraajien määrää sosiaalisessa mediassa. Seuraavan puolen vuoden aikana olisi tarkoitus saada suosituksia hyvien asiakaskokemusten ja mahdollisesti myös muotibloggareiden avulla. Strategia päivitetään vuoden kuluttua sen käyttöön otosta.
Tutkimuskysymyksiä ovat: miten yritys voisi tavoittaa oikean kohderyhmän, parantaa brändinsä tunnettuutta ja saada asiakkaat suosittelemaan tuotteita omille verkostoilleen sekä miten ja mitä kanavia kautta yritys voisi kertoa tuotteistaan ja toiminnastaan.
Teoriataustana käytetään teoriaa markkinointiviestinnästä ja sen suunnittelusta. Teoriaosiossa esitellään myös markkinointiviestinnässä hyödynnettävän mediatilan jako maksettuun, omaan ja ansaittuun mediaan. Lisäksi määritellään brändin käsite ja kerrotaan brändin rakentamisen haasteita. Markkinointiviestinnän teoriaa sovelletaan nimenomaan muoti- ja lifestyle-alan ja verkkokaupan markkinointiviestintään. Lisäksi on esitelty toimeksiantajayrityksen kannalta kaikkein oleellisimmat kanavat keskittyen sosiaaliseen mediaan: miten kuluttajat käyttävät eri kanavia ja miten niitä on mahdollista hyödyntää toimeksiantajan markkinointiviestinnässä.
Produktina syntyvä strategia esitetään PowerPoint-tiedostona. Se sisältää yrityksen mission, vision ja arvot, viestinnän tavoitteet ja keskeisen sisällön, nykytilan analysoinnin sekä valitut kanavat ja vinkkejä niiden hyödyntämiseen. Lopuksi määritellään toimeenpano aikatauluineen sekä mittaaminen ja seuranta.
Yrityksen kannattaa jatkaa markkinointiviestintäänsä sosiaalisessa mediassa Facebookissa, Instagramissa ja Pinterestissä, joita yritys on jo käyttänyt, mutta näiden kanavien käyttöä tehostetaan entisestään. Visuaalisuus ja kuvien julkaiseminen säännöllisesti ovat tärkeimpiä keinoja. Asiakkaita voi myös aktivoida erilaisten kilpailujen ja kyselyiden avulla. Lisäksi voisi harkita eri kieliversioiden laatimista sisällöistä. Yritys voisi kirjoittaa omaa suunnittelijoita käsittelevää blogia ja myös tehdä yhteistyötä muotiblogien kanssa. Lisäksi yrityksen kannattaa osallistua messuille, joissa heidän kohderyhmänsä käy ja parantaa näkyvyyttä hakukoneissa avainsanojen valinnan avulla. Kaikissa kanavissa tulee olla linkitys muihin kanaviin.
Ensimmäisen puolen vuoden aikana on tarkoitus parantaa brändin tunnettuutta kasvattamalla sivutykkäysten ja seuraajien määrää sosiaalisessa mediassa. Seuraavan puolen vuoden aikana olisi tarkoitus saada suosituksia hyvien asiakaskokemusten ja mahdollisesti myös muotibloggareiden avulla. Strategia päivitetään vuoden kuluttua sen käyttöön otosta.