Creative Code - Vastuullisuusviestintää matkailuun
Hiltunen, Elina (2025)
Hiltunen, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118843
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö pohjautuu toimeksiantoon, jossa tehtävänä oli kehittää markkinointitoimisto Creative Codelle uusi palvelu. Markkinointitoimiston palveluihin kuuluu verkkosivuihin, brändäykseen, sosiaaliseen mediaan, graafiseen suunnitteluun sekä kuva- ja videotuotantoon liittyvät markkinointipalvelut. Kehitettävän tuotteen toivottiin liittyvän yrityksen arvomaailmaan eli eettisyyden ja vastuullisuuden teemoihin. Kehittämismenetelmänä hyödynnettiin palvelumuotoilun prosesseja. Kehittämisprojekti suuntautui matkailualalle ja kohderyhmäksi rajautui majoitusalan yritykset.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää, millainen markkinointipalvelun tarve matkailualalla on ja miten vastuullisuus voisi olla osa tätä kokonaisuutta. Kehittämistyön menetelmänä käytettiin palvelumuotoiluprosessin eri vaiheita erilaisine menetelmineen ja analyyseineen. Aiheeseen kuului oleellisesti myös matkailua ja vastuullisuutta sekä digitaalista markkinointia, kestävää markkinointia ja vastuullisuusviestintää käsittelevä kirjallisuus. Palvelumuotoilun prosessin eri vaiheiden avulla selvitettiin todellinen asiakastarve, jonka pohjalta lähdettiin ideoimaan ja luomaan palvelua markkinointitoimistolle.
Tämä palvelumuotoilun kehittämisprojekti toteutettiin joulukuun 2024 ja toukokuun 2025 välisenä aikana. Toimeksiantoyrityksen lähtötilannetta analysoitiin eri palvelumuotoilun menetelmin, asiakasymmärrystä kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Asiakasymmärrystä kiteytettiin empatiakartan, asiakasprofiilien ja palvelupolun avulla. Todellisen ongelman rajaukseen käytettiin Value Proposition Canvasta. Ideointi tehtiin syvällisen asiakasymmärryksen pohjalta aivoriihityyppisesti. Ideoinnin kiteytyksestä laadittiin prototyyppi. Palvelumuotoilun prosessin eri vaiheissa tehtiin useita visualisointeja havainnollistamaan kerättyä tietoa. Kehittämistyön tulos eli digitaalinen palvelu esitettiin mobiililaitteen mallinnuksina. Prototyyppi testattiin kohderyhmällä käyttäjäkokemuksen saamiseksi ja mahdollisia kehitysideoita varten. Testaustulosten perusteella laadittiin arvolupaus NABC-mallia käyttäen.
Kehittämistyön tuloksena saatiin selville, millaisia kiinnostuksen kohteita markkinointiin ja vastuullisuuteen liittyen majoitusalan yrittäjillä on. Työssä selvisi, että matkailualalla arvostetaan matkailualan asiantuntijuutta markkinointityössä sekä asiakasta kuuntelevaa ja ymmärtävää palvelua. Tärkeää oli vastuullisuuden eri osa-alueista viestiminen sekä yrityksen arvomaailman esiintuominen. Työn tuotoksena syntyi uusi vastuullisuusviestinnän konsepti markkinointitoimistolle.
Kehittämistyön lopputuloksena toteutettiin informatiivisen matkailun vastuullisuusviestinnän digitaalisen palvelun mallinnus. Lisäksi pohdittiin kehitysehdotuksia käyttäjätestausta ja omia ideoita hyödyntäen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää markkinointitoimiston uuden palvelun tai palvelukonseptin luomiseen ja käyttöönottoon. Työn tuloksia voidaan hyödyntää myös matkailualalla markkinoinnin tarpeiden toteutuksessa ja vastuullisuusviestinnän suunnittelussa.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää, millainen markkinointipalvelun tarve matkailualalla on ja miten vastuullisuus voisi olla osa tätä kokonaisuutta. Kehittämistyön menetelmänä käytettiin palvelumuotoiluprosessin eri vaiheita erilaisine menetelmineen ja analyyseineen. Aiheeseen kuului oleellisesti myös matkailua ja vastuullisuutta sekä digitaalista markkinointia, kestävää markkinointia ja vastuullisuusviestintää käsittelevä kirjallisuus. Palvelumuotoilun prosessin eri vaiheiden avulla selvitettiin todellinen asiakastarve, jonka pohjalta lähdettiin ideoimaan ja luomaan palvelua markkinointitoimistolle.
Tämä palvelumuotoilun kehittämisprojekti toteutettiin joulukuun 2024 ja toukokuun 2025 välisenä aikana. Toimeksiantoyrityksen lähtötilannetta analysoitiin eri palvelumuotoilun menetelmin, asiakasymmärrystä kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Asiakasymmärrystä kiteytettiin empatiakartan, asiakasprofiilien ja palvelupolun avulla. Todellisen ongelman rajaukseen käytettiin Value Proposition Canvasta. Ideointi tehtiin syvällisen asiakasymmärryksen pohjalta aivoriihityyppisesti. Ideoinnin kiteytyksestä laadittiin prototyyppi. Palvelumuotoilun prosessin eri vaiheissa tehtiin useita visualisointeja havainnollistamaan kerättyä tietoa. Kehittämistyön tulos eli digitaalinen palvelu esitettiin mobiililaitteen mallinnuksina. Prototyyppi testattiin kohderyhmällä käyttäjäkokemuksen saamiseksi ja mahdollisia kehitysideoita varten. Testaustulosten perusteella laadittiin arvolupaus NABC-mallia käyttäen.
Kehittämistyön tuloksena saatiin selville, millaisia kiinnostuksen kohteita markkinointiin ja vastuullisuuteen liittyen majoitusalan yrittäjillä on. Työssä selvisi, että matkailualalla arvostetaan matkailualan asiantuntijuutta markkinointityössä sekä asiakasta kuuntelevaa ja ymmärtävää palvelua. Tärkeää oli vastuullisuuden eri osa-alueista viestiminen sekä yrityksen arvomaailman esiintuominen. Työn tuotoksena syntyi uusi vastuullisuusviestinnän konsepti markkinointitoimistolle.
Kehittämistyön lopputuloksena toteutettiin informatiivisen matkailun vastuullisuusviestinnän digitaalisen palvelun mallinnus. Lisäksi pohdittiin kehitysehdotuksia käyttäjätestausta ja omia ideoita hyödyntäen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää markkinointitoimiston uuden palvelun tai palvelukonseptin luomiseen ja käyttöönottoon. Työn tuloksia voidaan hyödyntää myös matkailualalla markkinoinnin tarpeiden toteutuksessa ja vastuullisuusviestinnän suunnittelussa.