Brändikäsikirjan luominen telttasaunabrändille : case: TelttaSaana Oy
Lahti, Otto (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa toimeksiantajalle TelttaSaana Oy selkeä ja käytännöllinen brändikäsikirja tukemaan brändin yhtenäisyyttä ja johdonmukaista toimintaa. Toimeksiantajalla ei ollut aikaisempaa ohjeistusta brändistä, joten työ toimi brändin visuaalisena ja viestinnällisenä oppaana samalla tukien yrityksen suuntaviivoja ja tavotteita.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Opinnäytetyö koostuu teoreettisestä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessä osuudessa käsitellään brändin merkitystä sekä käydään läpi brändiä määritteleviä osaalueita. Toiminnallinen osuus koostuu toimeksiantajan haastattelusta, jonka osana käytetään moodboard¬menetelmää sekä osuudessa käydään läpi brändikäsikirjan suunnittelua ja toteutusta.
Tuloksena tuli brändikäsikirja, joka määrittelee brändin keskeisiä visuaalisia ja viestinnällisiä tekijöitä. Brändikäsikirja samalla kartoittaa yrityksen brändiidentiteettiä. Työ oli toimeksiantajalle ensimmäinen brändiä käsittelevä tuotos ja sitä voi hyödyntää pohjana jatkokehitykselle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Opinnäytetyö koostuu teoreettisestä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessä osuudessa käsitellään brändin merkitystä sekä käydään läpi brändiä määritteleviä osaalueita. Toiminnallinen osuus koostuu toimeksiantajan haastattelusta, jonka osana käytetään moodboard¬menetelmää sekä osuudessa käydään läpi brändikäsikirjan suunnittelua ja toteutusta.
Tuloksena tuli brändikäsikirja, joka määrittelee brändin keskeisiä visuaalisia ja viestinnällisiä tekijöitä. Brändikäsikirja samalla kartoittaa yrityksen brändiidentiteettiä. Työ oli toimeksiantajalle ensimmäinen brändiä käsittelevä tuotos ja sitä voi hyödyntää pohjana jatkokehitykselle.