Onnettomuusriskien ja niiden seurauksien arviointi ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä
Vuontisjärvi, Nina (2025)
Vuontisjärvi, Nina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817717
Tiivistelmä
Suurten teollisten hankkeiden tulee käydä läpi lakisääteinen kaksivaiheinen ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA-menettely) ennen varsinaisia lupavaiheita. YVA-ohjelma sisältää suunnitelman siitä, miten hankkeen ympäristövaikutuksia arvioidaan ja varsinaiset arviointityön tulokset esitetään YVA-selostuksessa. Menettelyn tarkoituksena on merkittävien ympäristövaikutusten lisäksi tunnistaa onnettomuusriskit sekä niiden ehkäisykeinot.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella teollisuuden hankkeiden YVA-selostuksiin tehtyjä onnettomuusriskien ja niiden seurauksien arviointeja ja selvittää osa-alueen nykytila. Tutkimuksessa kartoitettiin myös viranomaisten ja muiden asiantuntijoiden mielipiteitä osa-alueen laadusta. Tavoitteena oli havaita mahdollisia kehittämiskohteita osa-alueen laadun parantamiseksi ja hyödynnettävyyden lisäämiseksi esimerkiksi ympäristölupavaiheen tarpeita varten. Tutkimus tehtiin monimenetelmätutkimuksena ja tutkimusasetelmassa käytettiin yhdistävää asetelmaa. Tutkimuksen määrällinen aineisto koostui YVA-selostuksista ja yhteysviranomaisten laatimista perustelluista päätelmistä ja laadullinen aineisto kerättiin strukturoidun kyselytutkimuksen avulla. Lopuksi määrälliset ja laadulliset tulokset integroitiin päätelmien tekemiseksi.
Tutkimuksen mukaan YVA-vaiheessa teollisuuden onnettomuusriskien arvioinnit laaditaan pääasiallisesti asiantuntija-arviona. Yleisin käytetty menetelmä oli työpaja tyyppinen menetelmä tai potentiaalisten ongelmien analyysi (POA). Tutkimuksessa havaittiin, että menetelmien yhdenmukaistamisessa olisi kehitettävää. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että hankkeen, monitavoitearvioinnin käytännöt ja työkalut ympäristövaikutusten arvioinnin laadun ja vaikuttavuuden parantamisessa (IMPERIA-hanke) soveltaminen ja hankkeessa kehitettyjen vaikutusten merkittävyyden arviointimenetelmien (ARVI-työkalujen) käyttö on haastavaa onnettomuusriskien esittämiseksi YVA-menettelyssä. Myös lähtötietojen tarkkuustason merkitys korostui tutkimuksessa. Tutkimuksessa todettiin, että YVA-selostuksissa on huomioitu osittain YVA-asetuksen velvoitteet onnettomuusriskien ja seurauksien arvioimiseksi. Parannettavaa havaittiin muun muassa rakentamisten aikaisten riskien tunnistamisessa ja varsinaisessa onnettomuusriskien vaikutusten arvioinnissa sekä suuronnettomuusriskien ja luonnonkatastrofiriskien tunnistamisessa. Tutkimuksessa havaittiin, että viranomaiset ja muut YVA-asiantuntijat kokivat YVA-vaiheen onnettomuusriskien ja niiden seurauksien arvioinnit pääasiassa yleistasoisiksi, mutta arviointien välillä koettiin olevan paljon eroja.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella teollisuuden hankkeiden YVA-selostuksiin tehtyjä onnettomuusriskien ja niiden seurauksien arviointeja ja selvittää osa-alueen nykytila. Tutkimuksessa kartoitettiin myös viranomaisten ja muiden asiantuntijoiden mielipiteitä osa-alueen laadusta. Tavoitteena oli havaita mahdollisia kehittämiskohteita osa-alueen laadun parantamiseksi ja hyödynnettävyyden lisäämiseksi esimerkiksi ympäristölupavaiheen tarpeita varten. Tutkimus tehtiin monimenetelmätutkimuksena ja tutkimusasetelmassa käytettiin yhdistävää asetelmaa. Tutkimuksen määrällinen aineisto koostui YVA-selostuksista ja yhteysviranomaisten laatimista perustelluista päätelmistä ja laadullinen aineisto kerättiin strukturoidun kyselytutkimuksen avulla. Lopuksi määrälliset ja laadulliset tulokset integroitiin päätelmien tekemiseksi.
Tutkimuksen mukaan YVA-vaiheessa teollisuuden onnettomuusriskien arvioinnit laaditaan pääasiallisesti asiantuntija-arviona. Yleisin käytetty menetelmä oli työpaja tyyppinen menetelmä tai potentiaalisten ongelmien analyysi (POA). Tutkimuksessa havaittiin, että menetelmien yhdenmukaistamisessa olisi kehitettävää. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että hankkeen, monitavoitearvioinnin käytännöt ja työkalut ympäristövaikutusten arvioinnin laadun ja vaikuttavuuden parantamisessa (IMPERIA-hanke) soveltaminen ja hankkeessa kehitettyjen vaikutusten merkittävyyden arviointimenetelmien (ARVI-työkalujen) käyttö on haastavaa onnettomuusriskien esittämiseksi YVA-menettelyssä. Myös lähtötietojen tarkkuustason merkitys korostui tutkimuksessa. Tutkimuksessa todettiin, että YVA-selostuksissa on huomioitu osittain YVA-asetuksen velvoitteet onnettomuusriskien ja seurauksien arvioimiseksi. Parannettavaa havaittiin muun muassa rakentamisten aikaisten riskien tunnistamisessa ja varsinaisessa onnettomuusriskien vaikutusten arvioinnissa sekä suuronnettomuusriskien ja luonnonkatastrofiriskien tunnistamisessa. Tutkimuksessa havaittiin, että viranomaiset ja muut YVA-asiantuntijat kokivat YVA-vaiheen onnettomuusriskien ja niiden seurauksien arvioinnit pääasiassa yleistasoisiksi, mutta arviointien välillä koettiin olevan paljon eroja.