Musiikin opettaminen monikulttuurisessa ympäristössä : näkökulmana pianonsoiton opetus
Pinna Petrova, Diana (2025)
Pinna Petrova, Diana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018682
Tiivistelmä
Tämä laadullinen tutkimus syntyi tarpeesta ymmärtää, miten parantaa pianonsoiton opetusmenetelmiä monikulttuuristen oppijoiden kanssa työskennellessä. Monikulttuurisessa opetustyössä on olennaista, että opettaja tuntee itsensä, omat opetustapansa, keskeiset psykologiset teoriat opetuksessa sekä sanallisen ja sanattoman viestinnän merkityksen ja sen, kuinka nämä voivat vaikuttaa opetukseen.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta, jonka aineisto muodostuu kirjoista ja tieteellisistä artikkeleista. Lisäksi opettajan oman kokemusta on käytetty apuna analyysissa.
Tutkimus osoitti, että opettajalla tulisi olla vahvat perustiedot pedagogiikasta ja psykologiasta. Ihmisen sanaton viestintä seuraa sosiaalisia käyttäytymismalleja, jotka ovat olemassa kulttuurista tai äidinkielestä riippumatta. Tärkeä on myös opettajan kulttuurisen lukutaidon hallitseminen.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta, jonka aineisto muodostuu kirjoista ja tieteellisistä artikkeleista. Lisäksi opettajan oman kokemusta on käytetty apuna analyysissa.
Tutkimus osoitti, että opettajalla tulisi olla vahvat perustiedot pedagogiikasta ja psykologiasta. Ihmisen sanaton viestintä seuraa sosiaalisia käyttäytymismalleja, jotka ovat olemassa kulttuurista tai äidinkielestä riippumatta. Tärkeä on myös opettajan kulttuurisen lukutaidon hallitseminen.
