Ammonia Safety Instructions
Rosengård, Jonas (2025)
Rosengård, Jonas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018635
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia turvallisuutta työskenneltäessä Wärtsilä dual-fuel polttomoottorin parissa, joka käyttää polttoaineenaan ammoniakkia.
Tulevaisuuden polttoaineiden kysynnän kasvaessa, Wärtsilä on ottanut merkittäviä edistysaskeleita polttoaineteknologiassa kehittämällä dual-fuel -moottorin, jonka tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä merenkuljetusalalla. Tämä innovaatio on kuitenkin tuonut mukanaan uusia haasteita, sillä ammoniakin käyttö polttoaineena eroaa huomattavasti perinteisestä dieselmoottorista. Yksi näistä haasteista on huoltohenkilöstön turvallisuuden varmistaminen, koska uusi polttoaine aiheuttaa suuremman terveysriskin kuin aiemmat polttoaineet. Tämän vuoksi sain mahdollisuuden tutkia tätä ilmiötä ja käyttää sitä tämän opinnäytetyön aiheena.
Opinnäyteyössä keskitytään moottorijärjestelmien työturvallisuuteen sekä siihen, kuinka turvallisuutta voidaan parantaa vianetsinnän, huoltotöiden ja korjausten yhteydessä. Tutkimus toteutettiin pääasiassa keskustelujen ja haastattelujen kautta Wärtsilän henkilöstön kanssa sekä tekemällä havaintoja Vaskiluodon laboratoriossa viiteaineistona.
Tavoitteena oli laatia turvallisuusasiakirja ammoniakilla toimivien moottoreiden turvallisuudesta, ja sen kohderyhmänä ovat sekä sisäiset että ulkoiset huoltohenkilöt. Asiakirja liitetään Wärtsilä 25 DF -moottorin käyttöohjekirjastoon ja sille annetaan nimi Service Work Card.
Tulokset esitellään turvallisuusasiakirjaluonnoksen tilannekuvilla, ja asiakirjan laatimisessa käytetyt tiedot esitellään haastattelujen johtopäätösten ja tutkimuksessa esiin tulleiden keskustelukohtien kanssa.
Tulevaisuuden polttoaineiden kysynnän kasvaessa, Wärtsilä on ottanut merkittäviä edistysaskeleita polttoaineteknologiassa kehittämällä dual-fuel -moottorin, jonka tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä merenkuljetusalalla. Tämä innovaatio on kuitenkin tuonut mukanaan uusia haasteita, sillä ammoniakin käyttö polttoaineena eroaa huomattavasti perinteisestä dieselmoottorista. Yksi näistä haasteista on huoltohenkilöstön turvallisuuden varmistaminen, koska uusi polttoaine aiheuttaa suuremman terveysriskin kuin aiemmat polttoaineet. Tämän vuoksi sain mahdollisuuden tutkia tätä ilmiötä ja käyttää sitä tämän opinnäytetyön aiheena.
Opinnäyteyössä keskitytään moottorijärjestelmien työturvallisuuteen sekä siihen, kuinka turvallisuutta voidaan parantaa vianetsinnän, huoltotöiden ja korjausten yhteydessä. Tutkimus toteutettiin pääasiassa keskustelujen ja haastattelujen kautta Wärtsilän henkilöstön kanssa sekä tekemällä havaintoja Vaskiluodon laboratoriossa viiteaineistona.
Tavoitteena oli laatia turvallisuusasiakirja ammoniakilla toimivien moottoreiden turvallisuudesta, ja sen kohderyhmänä ovat sekä sisäiset että ulkoiset huoltohenkilöt. Asiakirja liitetään Wärtsilä 25 DF -moottorin käyttöohjekirjastoon ja sille annetaan nimi Service Work Card.
Tulokset esitellään turvallisuusasiakirjaluonnoksen tilannekuvilla, ja asiakirjan laatimisessa käytetyt tiedot esitellään haastattelujen johtopäätösten ja tutkimuksessa esiin tulleiden keskustelukohtien kanssa.