Yrityskauppa logistiikassa
Costiander, Janica (2025)
Costiander, Janica
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118824
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe Yrityskauppa logistiikassa valittiin kiinnostuksesta yrityskauppoihin sekä työskentelystä DSV:llä, jolla on yrityskaupat menossa DB Schenkerin kanssa. DSV on tanskalainen kuljetus- ja logistiikka yritys. Työssä tutkitaan yrityskauppoja yleisesti sekä logistiikka-alan tasolla. Työn tarkoituksena on tarkastella yrityskauppaa kokonaisuutena.
Työn kappaleessa kaksi (2) käydään läpi eri yrityskauppa tyyppejä, syitä yrityskaupalle sekä miten yrityskaupan voi rahoittaa. Näissä osioissa puhutaan yleisesti yrityskaupoista. Kappaleessa kolme (3) käydään läpi, miten yrityskaupat toimivat logistiikka-aloilla. Tässä pohjustetaan tietoa tuleviin kappaleisiin. Neljännessä (4) kappaleessa tutkitaan hyviä ja huonoja esimiestaitoja sekä miten ne vaikuttavat yrityskaupan integraatio vaiheeseen. Kappaleessa käydään läpi myös, kuinka tärkeää muutosjohtaminen on yrityskaupassa. Kappaleessa viisi (5) käsitellään DSV:n sekä Agilityn yrityskauppaa. Tämä kappale antaa suoran esimerkin yrityskaupasta logistiikka-alalla.
Opinnäytetyöhön haastateltiin kahta logistiikka-alalla työskentelevää henkilöä, joilla on kokemusta yrityskaupasta. Tarkoituksena oli saada käytännönläheistä sekä sopivaa tietoa työn aiheeseen liittyen.
Työn kappaleessa kaksi (2) käydään läpi eri yrityskauppa tyyppejä, syitä yrityskaupalle sekä miten yrityskaupan voi rahoittaa. Näissä osioissa puhutaan yleisesti yrityskaupoista. Kappaleessa kolme (3) käydään läpi, miten yrityskaupat toimivat logistiikka-aloilla. Tässä pohjustetaan tietoa tuleviin kappaleisiin. Neljännessä (4) kappaleessa tutkitaan hyviä ja huonoja esimiestaitoja sekä miten ne vaikuttavat yrityskaupan integraatio vaiheeseen. Kappaleessa käydään läpi myös, kuinka tärkeää muutosjohtaminen on yrityskaupassa. Kappaleessa viisi (5) käsitellään DSV:n sekä Agilityn yrityskauppaa. Tämä kappale antaa suoran esimerkin yrityskaupasta logistiikka-alalla.
Opinnäytetyöhön haastateltiin kahta logistiikka-alalla työskentelevää henkilöä, joilla on kokemusta yrityskaupasta. Tarkoituksena oli saada käytännönläheistä sekä sopivaa tietoa työn aiheeseen liittyen.