Hyvinvointia avannosta ja saunasta : palvelukokemuksen ja markkinoinnin kehittäminen
Liski, Rafaela (2025)
Liski, Rafaela
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118834
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia avannosta ja saunasta sekä tutkia, miten palveluita ja niiden markkinointia voidaan kehittää toimeksiantajalle. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona avanto- ja saunapalveluntarjoajalle.
Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin verkkokyselyllä, johon vastasi 225 henkilöä. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien taustatietoja, käyttötottumuksia saunasta ja avannosta sekä mielikuvia ja kokemuksia toimeksiantajasta. Teoreettinen osuus käsittelee hyvinvointia avannon ja saunan näkökulmasta, hyvinvointipalvelun markkinointia, elämyksien tuottamista sekä avantoa ja saunaa hyvinvointipalveluna.
Tulokset osoittivat, että saunan ja avannon yhdistelmä koetaan tärkeäksi hyvinvoinnin edistäjänä. Miellyttävyyteen vaikuttavat erityisesti olosuhteet, rauhallisuus ja elämyksellisyys. Toimeksiantajan suurimmaksi haasteeksi nousi tunnettuuden puute, ja kehitysehdotuksissa korostuivat aktiivisempi markkinointi ja monipuolisemmat palvelut. Työ tarjoaa käytännönläheisiä ideoita palveluiden kehittämiseen ja toimii pohjana mahdollisille muutoksille
Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin verkkokyselyllä, johon vastasi 225 henkilöä. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien taustatietoja, käyttötottumuksia saunasta ja avannosta sekä mielikuvia ja kokemuksia toimeksiantajasta. Teoreettinen osuus käsittelee hyvinvointia avannon ja saunan näkökulmasta, hyvinvointipalvelun markkinointia, elämyksien tuottamista sekä avantoa ja saunaa hyvinvointipalveluna.
Tulokset osoittivat, että saunan ja avannon yhdistelmä koetaan tärkeäksi hyvinvoinnin edistäjänä. Miellyttävyyteen vaikuttavat erityisesti olosuhteet, rauhallisuus ja elämyksellisyys. Toimeksiantajan suurimmaksi haasteeksi nousi tunnettuuden puute, ja kehitysehdotuksissa korostuivat aktiivisempi markkinointi ja monipuolisemmat palvelut. Työ tarjoaa käytännönläheisiä ideoita palveluiden kehittämiseen ja toimii pohjana mahdollisille muutoksille