Luovuuden opettaminen ja edistäminen toisen asteen pop/jazz-laulunopetuksessa
Koskinen, Julia (2025)
Koskinen, Julia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018564
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luovuutta voidaan opettaa ja edistää toisen asteen pop/jazz-laulunopetuksessa, sekä millaisia keinoja ammatissa toimivat opettajat käyttävät luovuuden tukemisessa ja arvioinnissa. Lisäksi tavoitteena oli koota käytännön harjoitteita laulupedagogien käyttöön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella, johon vastasi kolme pop/jazz-laulunopettajaa. Lisäksi analysoitiin omia kokemuksia ja havaintoja perustuen päiväkirjamerkintöihin, oppilaspalautteisiin ja tuntisuunnitel-malomakkeisiin.
Tuloksista kävi ilmi, että luovuuden tukeminen nähdään olennaisena osana opetusta, ja sen edellytyksenä pidetään turvallista ja kannustavaa oppimisympäristöä. Luovuutta tuettiin muun muassa improvisoinnin, säveltämisen, tulkinnallisten harjoitusten ja reflektiivisten keskustelujen kautta. Arviointi nähtiin haas-teellisena, mutta sen todettiin olevan mahdollista, kun se sidottiin kontekstiin ja oppilaan omaan proses-siin. Palautteen antamisen korostettiin olevan kannustavaa ja keskittyvän oppilaan oivalluksiin ja oppimi-seen.
Johtopäätöksenä todettiin, että luovuuden opettaminen edellytti opettajalta herkkyyttä, joustavuutta ja kykyä tukea oppilasta yksilöllisesti. Arvioinnin tueksi kaivattiin lisää työkaluja ja kykyä tukea oppilasta yksi-löllisesti. Tulokset tukivat aiempia tutkimuksia, ja niiden perusteella ehdotettiin jatkossa kehitettäväksi luovuuden arviointimenetelmiä ja pedagogisia materiaaleja. Lisäksi havaittiin, että opettajan oma luovuus ja pedagoginen reflektio edistivät luovuutta opetustilanteissa merkittävästi. The purpose of the study was to examine how creativity can be taught and promoted in upper secondary pop/jazz vocal education, and what methods in-service teachers use to support and assess creativity. Additionally, the aim was to compile practical exercises for use by vocal pedagogues.
The study was conducted as qualitative research using a questionnaire as the primary research method. Data was collected through an open-ended questionnaire, which was answered by three pop/jazz vocal teachers. Furthermore, personal experiences and observations were analyzed based on diary entries, student feedback, and lesson plan forms.
The results indicated that supporting creativity is considered an essential part of teaching, and it requires a safe and encouraging learning environment. Creativity was fostered through improvisation, compositi-on, interpretative exercises, and reflective dialogue. Assessment was seen as challenging, but possible when contextualized and connected to the student's individual learning process. Feedback was emphasized as being supportive, focusing on the student’s insights and learning process.
It was concluded that teaching creativity requires sensitivity, flexibility, and the ability to support students individually. There was a recognized need for more tools and clearer criteria to support assessment. The results aligned with previous studies and suggested that future development should focus on methods for assessing creativity and pedagogical materials. It was also observed that the teacher’s own creativity and pedagogical reflection significantly enhanced creativity during lessons.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella, johon vastasi kolme pop/jazz-laulunopettajaa. Lisäksi analysoitiin omia kokemuksia ja havaintoja perustuen päiväkirjamerkintöihin, oppilaspalautteisiin ja tuntisuunnitel-malomakkeisiin.
Tuloksista kävi ilmi, että luovuuden tukeminen nähdään olennaisena osana opetusta, ja sen edellytyksenä pidetään turvallista ja kannustavaa oppimisympäristöä. Luovuutta tuettiin muun muassa improvisoinnin, säveltämisen, tulkinnallisten harjoitusten ja reflektiivisten keskustelujen kautta. Arviointi nähtiin haas-teellisena, mutta sen todettiin olevan mahdollista, kun se sidottiin kontekstiin ja oppilaan omaan proses-siin. Palautteen antamisen korostettiin olevan kannustavaa ja keskittyvän oppilaan oivalluksiin ja oppimi-seen.
Johtopäätöksenä todettiin, että luovuuden opettaminen edellytti opettajalta herkkyyttä, joustavuutta ja kykyä tukea oppilasta yksilöllisesti. Arvioinnin tueksi kaivattiin lisää työkaluja ja kykyä tukea oppilasta yksi-löllisesti. Tulokset tukivat aiempia tutkimuksia, ja niiden perusteella ehdotettiin jatkossa kehitettäväksi luovuuden arviointimenetelmiä ja pedagogisia materiaaleja. Lisäksi havaittiin, että opettajan oma luovuus ja pedagoginen reflektio edistivät luovuutta opetustilanteissa merkittävästi.
The study was conducted as qualitative research using a questionnaire as the primary research method. Data was collected through an open-ended questionnaire, which was answered by three pop/jazz vocal teachers. Furthermore, personal experiences and observations were analyzed based on diary entries, student feedback, and lesson plan forms.
The results indicated that supporting creativity is considered an essential part of teaching, and it requires a safe and encouraging learning environment. Creativity was fostered through improvisation, compositi-on, interpretative exercises, and reflective dialogue. Assessment was seen as challenging, but possible when contextualized and connected to the student's individual learning process. Feedback was emphasized as being supportive, focusing on the student’s insights and learning process.
It was concluded that teaching creativity requires sensitivity, flexibility, and the ability to support students individually. There was a recognized need for more tools and clearer criteria to support assessment. The results aligned with previous studies and suggested that future development should focus on methods for assessing creativity and pedagogical materials. It was also observed that the teacher’s own creativity and pedagogical reflection significantly enhanced creativity during lessons.