JAMKista valmistuneiden klassisen laulun opettajien ja JAMKissa klassisen laulun opettajaksi opiskelevien säestystaidot
Kalmbach, Marissa (2025)
Kalmbach, Marissa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018696
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastelun alla oli klassisen laulun opettajien säestystaidot. Tarkoituksena oli selvittää
Jyväskylän ammattikorkeakoulusta valmistuneiden ja siellä opintoja viimeistelevien klassisten laulajien ajatuksia
ja kokemuksia säestystaidoista. Tarvitseeko laulunopettajan osata säestää? Tarkastelun alla oli myös Jyväskylän ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman tarjoamat mahdollisuudet säestystaitojen kartuttamiseen opinnoissa. Laadullinen tutkimus toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin 30 tutkimuksen kohderyhmään
kuuluvalle henkilölle. Vastauksia saatiin 12. Aineiston analyysi toteutettiin käyttäen laadullista sisällönanalyysiä ja teemoittelua sekä värikoodausta.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni vastaajien kokevan säestystaidot tarpeellisiksi laulunopettajille. Opintojen ei koettu tarjoavan tarpeeksi tukea säestystaitoihin ajatellen työelämän vaatimuksia. Tutkimuksessa nousi
esiin tarve laulunopettajien säestystaitojen laajemmalle opetukselle. The bachelor’s thesis discusses the need of accompanying skills for vocal teachers. The main purpose was to investigate the opinions and experiences of vocal teachers and students who are studying classical singing at the Jyväskylä University of Applied Sciences. The thesis also investigates what kind of opportunities the curricula of JAMK offers to the students on the increasing of accompanying skills. The qualitative research was made with a Webropol survey form. The survey form was sent to 30 participants. Twelve responses were received. Qualitative content analysis, thematic coding and colour coding was used in the making of the analysis. The results showed that the participants felt accompanying skills to be necessary for a vocal teacher. The studies did not seem to offer enough support for accompanying skills of the students in the contacts of the
need of working life as a vocal teacher. A need for further education for the vocal teachers on the area of their accompanying skills arose from the results.
Jyväskylän ammattikorkeakoulusta valmistuneiden ja siellä opintoja viimeistelevien klassisten laulajien ajatuksia
ja kokemuksia säestystaidoista. Tarvitseeko laulunopettajan osata säestää? Tarkastelun alla oli myös Jyväskylän ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman tarjoamat mahdollisuudet säestystaitojen kartuttamiseen opinnoissa. Laadullinen tutkimus toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin 30 tutkimuksen kohderyhmään
kuuluvalle henkilölle. Vastauksia saatiin 12. Aineiston analyysi toteutettiin käyttäen laadullista sisällönanalyysiä ja teemoittelua sekä värikoodausta.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni vastaajien kokevan säestystaidot tarpeellisiksi laulunopettajille. Opintojen ei koettu tarjoavan tarpeeksi tukea säestystaitoihin ajatellen työelämän vaatimuksia. Tutkimuksessa nousi
esiin tarve laulunopettajien säestystaitojen laajemmalle opetukselle.
need of working life as a vocal teacher. A need for further education for the vocal teachers on the area of their accompanying skills arose from the results.