Organisaatiokuvan rakentaminen ja hallinta
Mäkinen, Sinikka; Salmenoja, Sami (2015)
Mäkinen, Sinikka
Salmenoja, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204558
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Turun Kauppahallin tulisi profiloida identiteettiään tavoittaakseen kohderyhmänsä ja mahdollistaakseen toivotunlaisen imagon syntymisen niiden keskuudessa. Tutkimalla asiakkuuksien luonnetta sekä asiakkaiden toiveita Kauppahallin toimintaan liittyen, haluttiin löytää Kauppahallin tarpeisiin sopivia keinoja asiakkuuksien rakentamiseen. Huomiota kiinnitettiin erityisesti asiakkuuksien kestoon ja aktiivisuuteen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota Kauppahalli pystyy hyödyntämään tavoitellessaan asiakasuskollisuutta sekä uusia nuoria asiakkaita.
Työssä käsitellään organisaatiokuvaa ja sen hallintaa, mainetta ja maineenhallintaa sekä asiakkuuksien rakentamista. Turun Kauppahallin identiteettiä ja profiilia kartoitettiin haastattelemalla 23 Kauppahallin yrittäjää tai siellä työskentelevää henkilöä. Imagoa, mainetta ja asiakkuuksien luonnetta selvitettiin haastattelemalla 20 kuluttajaa. Kuluttajista 10 oli tämänhetkisiä asiakkaita, kun taas toiset 10 eivät juurikaan käyttäneet Kauppahallin palveluja tai tuotteita. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina syksyn 2014 aikana.
Yrittäjien haastatteluista selvisi, että Kauppahallin identiteetti on hajanainen. Kauppahallilla on pitkä historia ja sen vaikutus näkyy edelleen. Muuttuneet markkinat ovat kuitenkin tuoneet mukanaan uusia piirteitä. Syksyn 2013 aikana valmistuneella tilojen ja tarjonnan uudistuksella on pyritty nuorentamaan identiteettiä, mutta muutosten sisäistäminen vaatii vielä aikaa. Kuluttajia haastattelemalla saatiin selville Kauppahallin imago, joka vastasi melko hyvin identiteettiä, vaikka suunnitelmalliseen profilointiin ei ole panostettu. Kuluttajat sekä osa yrittäjistä näkivät kuitenkin Kauppahallin ainoana kohderyhmänä iäkkäät ja varakkaat ihmiset. Tämänhetkiseen identiteettiin kuuluvat perinteisten lisäksi myös modernit ja nuorekkaat palvelut sekä tuotteet. Niiden myötä kohderyhmään kuuluvat nykyään myös nuoret aikuiset. Vaikka kaikki kuluttajat eivät kokeneetkaan Kauppahallin olevan tarkoitettu juuri heille, oli sen maine heidänkin mielestään pelkästään positiivinen. Haastatteluissa ilmeni, että tämänhetkiset asiakkuudet ovat suurimmaksi osaksi pitkäaikaisia, mutta ostoksia asiakkaat tekevät melko harvoin. Kuluttajat sekä yrittäjät toivoivat Kauppahallin tekevän aktiivisempaa työtä asiakkaiden tavoittamiseksi.
Turun Kauppahallin on syytä kiinnittää jatkossa aiempaa enemmän huomioita identiteettinsä yhtenäistämiseen ja suunnitelmalliseen profilointiin. Kauppahalli on laajentanut kohderyhmäänsä viime vuosien aikana erityisesti nuoriin kuluttajiin, mutta muutosta ei ole saatu viestittyä kuluttajille. Oikean kohderyhmän tavoittaminen on ensiarvoisen tärkeää Kauppahallin toiminnan kannattavuudelle tulevaisuudessa. Asiakkuuksien rakentamiseksi Kauppahallin on käytettävä keinoja, joiden hallinta ei vaadi suuria resursseja.
Työssä käsitellään organisaatiokuvaa ja sen hallintaa, mainetta ja maineenhallintaa sekä asiakkuuksien rakentamista. Turun Kauppahallin identiteettiä ja profiilia kartoitettiin haastattelemalla 23 Kauppahallin yrittäjää tai siellä työskentelevää henkilöä. Imagoa, mainetta ja asiakkuuksien luonnetta selvitettiin haastattelemalla 20 kuluttajaa. Kuluttajista 10 oli tämänhetkisiä asiakkaita, kun taas toiset 10 eivät juurikaan käyttäneet Kauppahallin palveluja tai tuotteita. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina syksyn 2014 aikana.
Yrittäjien haastatteluista selvisi, että Kauppahallin identiteetti on hajanainen. Kauppahallilla on pitkä historia ja sen vaikutus näkyy edelleen. Muuttuneet markkinat ovat kuitenkin tuoneet mukanaan uusia piirteitä. Syksyn 2013 aikana valmistuneella tilojen ja tarjonnan uudistuksella on pyritty nuorentamaan identiteettiä, mutta muutosten sisäistäminen vaatii vielä aikaa. Kuluttajia haastattelemalla saatiin selville Kauppahallin imago, joka vastasi melko hyvin identiteettiä, vaikka suunnitelmalliseen profilointiin ei ole panostettu. Kuluttajat sekä osa yrittäjistä näkivät kuitenkin Kauppahallin ainoana kohderyhmänä iäkkäät ja varakkaat ihmiset. Tämänhetkiseen identiteettiin kuuluvat perinteisten lisäksi myös modernit ja nuorekkaat palvelut sekä tuotteet. Niiden myötä kohderyhmään kuuluvat nykyään myös nuoret aikuiset. Vaikka kaikki kuluttajat eivät kokeneetkaan Kauppahallin olevan tarkoitettu juuri heille, oli sen maine heidänkin mielestään pelkästään positiivinen. Haastatteluissa ilmeni, että tämänhetkiset asiakkuudet ovat suurimmaksi osaksi pitkäaikaisia, mutta ostoksia asiakkaat tekevät melko harvoin. Kuluttajat sekä yrittäjät toivoivat Kauppahallin tekevän aktiivisempaa työtä asiakkaiden tavoittamiseksi.
Turun Kauppahallin on syytä kiinnittää jatkossa aiempaa enemmän huomioita identiteettinsä yhtenäistämiseen ja suunnitelmalliseen profilointiin. Kauppahalli on laajentanut kohderyhmäänsä viime vuosien aikana erityisesti nuoriin kuluttajiin, mutta muutosta ei ole saatu viestittyä kuluttajille. Oikean kohderyhmän tavoittaminen on ensiarvoisen tärkeää Kauppahallin toiminnan kannattavuudelle tulevaisuudessa. Asiakkuuksien rakentamiseksi Kauppahallin on käytettävä keinoja, joiden hallinta ei vaadi suuria resursseja.