Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Reverse Logistics of Transport Equipment from Non-EU Countries : a feasibility study for Wärtsilä Marine

Enholm Ketola, Hannah (2025)

Avaa tiedosto
EnholmKetola_Hannah.pdf (1.336Mt)
Lataukset: 


Enholm Ketola, Hannah
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118804
Tiivistelmä
This thesis was conducted on behalf of the department Operational Project Logistics at Wärtsilä Marine. The purpose of this thesis was to examine whether reverse logistics could be an economically feasible solution for Wärtsilä Marine’s transport equipment used in engine shipments to non-EU countries. This study investigates whether returning and remanufacturing lifting tools and transport foundations are a viable alternative to procuring new units.

The theory for was gathered from subject-specific books on reverse logistics and remanufacturing, academic research papers and official information from Finnish Customs. The practical part involved gathering data and information from Wärtsilä’s internal systems, such as Power BI, SAP and Salesforce and creating case specifications, used for requesting quotations from forwarding agents, in Microsoft Excel based on technical drawings for the transport equipment used with W26 and W32 engines.

Quotations were requested from three selected forwarding agents for shipments from Chile, China and the United Arab Emirates. These quotations, received together with the estimated cost of remanufacturing from the supplier, were compared with the cost of procuring new units for each case. In addition, the estimated personnel cost of coordinating reverse logistics was also calculated using estimates given by delivery managers.

In all three cases, the results show the total cost of reverse logistics is significantly lower than procuring new transport equipment. There is a potential cost saving of 70% by using reverse logistics in all three cases. When considering the personnel cost of coordinating reverse logistics, the total cost was still significantly lower than procuring new transport equipment, which suggests that arranging reverse logistics from the three selected countries is economically feasible for Wärtsilä Marine.
 
Detta examensarbete var gjort på uppdrag av avdelningen Operational Project Logistics vid Wärtsilä Marine.

Syftet med avhandlingen var att undersöka huruvida returlogistik skulle kunna vara en ekonomiskt lönsam lösning för Wärtsilä Marines transportutrustning som används vid motorleveranser till länder utanför EU. Studien undersöker om det är ett ekonomiskt hållbart alternativ att returnera och återtillverka lyftjärn och transportfundament i stället för att köpa nya enheter.

Teorin samlades in från ämnesspecifika böcker om returlogistik och återtillverkning, akademiska forskningsartiklar samt officiell information från finska tullen.

Den praktiska delen innebar att data och information samlades in från Wärtsiläs interna system, såsom Power BI, SAP och Salesforce. Packningspecifikationer skapades i Microsoft Excel utifrån tekniska ritningar som för den transportutrustning som används med motorerna W26 och W32, detta låg till grund för offertförfrågningarna till speditörer.

Offerter begärdes in från tre utvalda speditörer för transport från Chile, Kina och Förenade Arabemiraten. Dessa offerter jämfördes tillsammans med den uppskattade kostnaden för återtillverkning med kostnaden för att köpa nya enheter för varje fall. Utöver det beräknades även den uppskattade personalkostnaden för att koordinera returlogistik, baserat på uppskattningar från transportchefer.

I samtliga tre fall visar resultaten att den totala kostnaden för returlogistik är avsevärt lägre än att köpa ny transportutrustning. Det finns en potentiell kostnadsbesparing på 70% genom att använda returlogistik från samtliga tre länder. Även när personalkostnaden för att koordinera returlogistik beaktas är den totala kostnaden fortfarande betydligt lägre än kostnaden för att köpa ny transportutrustning, vilket tyder på att det är ekonomiskt lönsamt för Wärtsilä Marine att arrangera returlogistik från de tre utvalda länderna.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste