Näytä suppeat kuvailutiedot

Hur kunde synligheten för paraidrottare förbättras i Finland?

Krogius, Henrik (2025)

dc.contributor.authorKrogius, Henrik
dc.date.accessioned2025-06-02T07:26:06Z
dc.date.available2025-06-02T07:26:06Z
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/892402
dc.description.abstractDet här arbetet undersöker hur synligheten för paraidrottare kan förbättras i Finland. Syftet är att förstå vilka strategier som kan användas för att öka paraidrottares synlighet i media och deras möjligheter att få sponsorer. Arbetet bygger på fyra semi-strukturerade intervjuer med personer som har erfarenhet av paraidrott och marknadsföring. Forskningsfrågorna fokuserar på hur synligheten kan ökas och vilka metoder som är mest effektiva. Teoridelen tar upp marknadsföringskommunikation, AIDA-modellen, idrottsmarknadsföring, sponsring och synlighetens betydelse inom idrotten. Metoden som valdes var kvalitativ forskning med intervjuer för att få djupare insikter och personliga erfarenheter. Studien visar att synligheten för paraidrottare har förbättrats under de senaste åren, men fortfarande är lägre jämfört med andra idrottare. Respondenterna lyfter fram att både traditionella medier och sociala medier är viktiga kanaler för att nå ut. Ett starkt personligt varumärke och en engagerande berättelse är viktiga faktorer för att få sponsorer. Respondenterna föreslår bland annat lika medaljbonusar för paraidrottare och olympiska idrottare, fler professionella tränare och att företag borde inkludera paraidrottare i sina sponsorprogram. Slutsatserna visar att det finns både utmaningar och möjligheter, och att en tydligare strategi för synlighet och stöd kan göra stor skillnad för paraidrottare i Finland.-
dc.language.isoswe-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleHur kunde synligheten för paraidrottare förbättras i Finland?-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2025053118803-
dc.subject.specializationMarknadsföring-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.ysomarknadsföring-
dc.subject.ysosynlighet-
dc.subject.ysosponsring-
dc.subject.ysosport och idrott-
dc.subject.disciplineUtbildningen till tradenom (YH), företagsekonomi-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p5878|http://www.yso.fi/onto/yso/p965|http://www.yso.fi/onto/yso/p1759|http://www.yso.fi/onto/yso/p10628sv


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot