Harjoittelijoiden kokemuksia opintososionomi-toiminnasta
Mattila, Sanni (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918158
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Diakonia-ammattikorkeakoulun opintososionomiharjoittelijoiden kokemuksia opintososionomi-toiminnan toimijuudesta sekä kehitystarpeista. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, voisiko opintososionomitoimintaa kehittää myös Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) toimipisteissä. Xamk toimii tämän opinnäytetyön toimeksiantajana. Opintososionomi on monelle uusi käsite, ja tällä opinnäytetyöllä on mahdollisuus tavoittaa aiheesta tietämättömiä yksilöitä sekä yhteisöjä.
Opintososionomitoiminta vaikuttaa ammattikorkeakoulun opiskeluhyvinvoinnin kentällä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoidun sähköpostihaastattelun avulla. Haastattelussa selvitettiin opintososionomiharjoittelijoiden kokemuksia sekä toiminnan kehityskohteita. Tutkimuksen sähköpostihaastattelu tavoitti yhteensä neljä opintososionomiharjoittelijaa, joista kolme oli vastaushetkellä suorittamassa harjoittelua ja yksi oli jo suorittanut harjoittelun sekä valmistunut opinnoistaan. Aineiston analyysimenetelmänä toimii aineistolähtöinen teemoittelu. Tuloksista laadittiin taulukko, joista muodostui tärkeimmät teemat: ammatillinen kehittyminen, opiskelijoiden tuen tarpeet, opintososionomin ja tutorin rooli opiskeluhyvinvoinnin kentällä, toiminnan kehittäminen ja palkallisuus.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että opintososionomiharjoittelu edisti merkittävästi harjoittelijoiden ammatillista kehittymistä erityisesti ohjaustaitojen, itsenäisen työskentelyn ja verkostoitumisen osalta. Harjoittelussa nousivat esiin opiskelijoiden keskeiset tuen tarpeet, kuten digiosaaminen, opiskelutekniset taidot ja vertaistuki. Opintososionomitoiminta nähtiin muista korkeakoulun tukipalveluista erottuvana, joustavana ja opiskelijalähtöisenä tukimuotona. Kehitystarpeita havaittiin erityisesti toiminnan tunnettuudessa, tilaratkaisuissa, IT-tuen saatavuudessa ja toiminnan jatkuvuudessa. Palkallisuus nähtiin mahdollisena keinona lisätä toiminnan houkuttelevuutta, mutta sen vaikutuksia vertaisuuteen tulisi arvioida tarkemmin.
Opintososionomitoiminta vaikuttaa ammattikorkeakoulun opiskeluhyvinvoinnin kentällä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoidun sähköpostihaastattelun avulla. Haastattelussa selvitettiin opintososionomiharjoittelijoiden kokemuksia sekä toiminnan kehityskohteita. Tutkimuksen sähköpostihaastattelu tavoitti yhteensä neljä opintososionomiharjoittelijaa, joista kolme oli vastaushetkellä suorittamassa harjoittelua ja yksi oli jo suorittanut harjoittelun sekä valmistunut opinnoistaan. Aineiston analyysimenetelmänä toimii aineistolähtöinen teemoittelu. Tuloksista laadittiin taulukko, joista muodostui tärkeimmät teemat: ammatillinen kehittyminen, opiskelijoiden tuen tarpeet, opintososionomin ja tutorin rooli opiskeluhyvinvoinnin kentällä, toiminnan kehittäminen ja palkallisuus.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että opintososionomiharjoittelu edisti merkittävästi harjoittelijoiden ammatillista kehittymistä erityisesti ohjaustaitojen, itsenäisen työskentelyn ja verkostoitumisen osalta. Harjoittelussa nousivat esiin opiskelijoiden keskeiset tuen tarpeet, kuten digiosaaminen, opiskelutekniset taidot ja vertaistuki. Opintososionomitoiminta nähtiin muista korkeakoulun tukipalveluista erottuvana, joustavana ja opiskelijalähtöisenä tukimuotona. Kehitystarpeita havaittiin erityisesti toiminnan tunnettuudessa, tilaratkaisuissa, IT-tuen saatavuudessa ja toiminnan jatkuvuudessa. Palkallisuus nähtiin mahdollisena keinona lisätä toiminnan houkuttelevuutta, mutta sen vaikutuksia vertaisuuteen tulisi arvioida tarkemmin.